Re: Neostrada a kwestia wlasnosci ...

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Fri 23 Feb 2001 - 18:46:52 MET

Dnia 20 Feb 01 o godz. 23:44, Jerzy Turynski napisal(a):

> Provider nie ma najmniejszego prawa do określania, gdzie po ich dostarcze-
> niu do usługobiorcy treści Internetu mogą wylądować, bo do tych treści nie
> nabył od nikogo żadnych praw.
[...]
> [...]
> dium jakie tylko Ty będziesz miał ochotę sobie wybrać/użyć. Autorem i
> właścicielem praw autorskich tej 'stronki' jestem Ja, a nie żadna TPSA
[...]
> wiek praw z racji usługi transportu NOŚNIKA wraz z informacjami. To czy
> zawarte na nośniku informacje są transportowane przy pomocy energii 'bio-
> logicznej' listonosza, mechanicznej czterech kółek, czy elektromagnetycz-
> nej po kablu miedzianym czy jakimkolwiek innym nie ma najmniejszego zna-
> czenia. Nośnik i transport informacji jest zupełnie czymś innym niż same

Jest dokladnie tak jak piszesz w ostatnim zdaniu, a w zwiazku z tym caly Twoj
polemiczny zapal nie ma sensu... :-)
Bo owszem, z INFORMACJA - np. w postaci strony WWW - juz po jej otrzymaniu
mozesz robic co zechcesz i na co ci autor tej informacji pozwoli. Czyli
mozesz strone nagrac na dyskietke, CD, przeslac komus mailem, wpuscic w siec
lokalna itp.
Natomiast, jak raczyles zauwazyc, INFORMACJA nie jest tozsama z jej
TRANSPORTOWANIEM. Przedmiotem jakiejkolwiek uslugi pt. "dostep do Internetu"
nie jest zadna informacja, a wlasnie jej TRANSPORT. A scislej rzecz biorac,
transport PAKIETOW TCP/IP, ktore niekoniecznie musza niesc jakakolwiek
uzyteczna informacje (vide: chargen ;-)).
I o ile provider nie ma zadnego prawa okreslac, co jego klient moze zrobic z
otrzymana informacja, to moim zdaniem ma wszelkie prawo okreslac, czy ktos
jeszcze poza jego klientem ma prawo TRANSPORTOWAC PAKIETY przez JEGO LACZE,
przypisane danemu klientowi. Inaczej mowiac - czy ktos poza klientem
providera ma prawo ZADAC POBRANIA INFORMACJI z Internetu za posrednictwem
lacza przydzielonego temu klientowi. Bo do tego sie sprowadza dostep do
Internetu.
Takie jest moje zdanie.
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa