Re: stale lacze

Autor: Marek Moskal (moskit_at_irc.p-l)
Data: Thu 25 Jan 2001 - 19:07:54 MET

Zbigniew Sikora napisal(a) [25 Jan 2001]:

>No i tutaj leży problem - gdybym mógł instalować swojego DSLa po
>drutach operatora, czyli na moja uprzejmą prośbę zainstalowali by
>splitter na centrali, to wtedy cena dla abonenta byłaby o ową stówę
>niższa.
>
>Wydaje mi się, że na tym polega m.in. deregulacja rynku
>telekomunikacyjnego w Stanach: telekomy mają ustawowo zapewnić
>providerom dostęp do swojej infrastruktury.

Dokładnie tak, zresztą nie tylko w Stanach - w Europie też. Nazywa się to
po angielsku "local loop unbundling", czyli oddzielenie i rozróżnienie
dostawcy dostępu (za pomocą ADSL, modem...) od dostawcy usługi (ISP).

>tele2 to radio, a chello to kablówka, czyli sieć osiedlowa.

Chello to nie kablówka, tylko operator. Kablówką jest np. UPC i zajmuje
się podłączeniem abonentów. Chello jest operatorem dającym połączenie do
Internetu i między węzłami.

Oczywiście po deregulacji mógłbyś (chyba ?) kupić dostęp fizyczny w UPC, a
dostęp internetowy u dowolnego operatora, niekoniecznie Chello.

--
					(moskit_at_irc.pl)