Re: transparent proxy

Autor: Marek Moskal (moskit_at_irc.p-l)
Data: Thu 11 Jan 2001 - 11:43:26 MET

Wojtek Frabinski napisal(a) [10 Jan 2001]:

>A jaki jest inny sposob zliczania odwiedzin z eliminacja wielokrotnych
>wejsc z tego samego komputera? Bo jakos nic innego niz IP nie
>przychodzi mi do glowy (no chyba ze by zaczac spiegoweac po kompie
>uzytkownika)

Nie da sie ukryc, ze jest tu konflikt interesow - wlasciciel serwera
chcialby sie dowiedziec jak najwiecej o odwiedzinach, podczas gdy klienci
chca miec informacje jak najszybciej. Czasami takze jak najbardziej
anonimowo - wtedy cache ma dodatkowa mila zalete.

W teorii mechanizm udostepniania informacji o kliencie przez cache jest
podany w RFC. Cache moze dodawac naglowek z informacja kto tak naprawde
przeslal zadanie strony. Kiedys byl to naglowek "Forwarded:", w aktualnej
specyfikacji jest to "Via:", Squid uzywa "X-Forwarded-For:".

Jesli serwer wymusi sciaganie obrazka za kazdym razem (naglowki "Cache-
control:" czy "Expires:"), a cache bedzie dodawal naglowek z informacja o
kliencie - serwer jest w stanie zebrac odpowiednie statystyki.

>Nie mam nic przeciwko samej idei proxy. Ale jaka jest korzysc z
>_przymusowego_ proxy? Przeciez mozna postawic dobre proxy i zalecic
>uzytkownikom jego uzywanie argumentujac ze poprawi to transfery. Jesli
>wyjasni sie wszsytko lopatologicznie to nawet zielony uzytkonik jak
>zauwazy ze proxy przyspiesza to je zostawic.

Niestety, w praktyce uswiadamianie uzytkownikow nie jest takie proste :(
Wiele (wiekszosc) osob nigdy nie przeczyta zadnych zalecen, nie posiada
tez wiedzy niezbednej do skonfigurowania tych ustawien. Wlasnie to bylo
powodem powstania transparentnych cache - operatorzy zazadali takiej
uslugi od producentow...

>BTW, czy w typowej sieci da sie ustawic transparent proxy dla
>wiekszosci uzytkownikow i wylaczyc je tylko dla tych ktorym by na tym
>zalezalo? To chyba bylo by najlepsze rozwiazanie ale nie wiem czy
>mozliwe technicznie.

Daloby sie (np. wybierajac uzytkownikow po adresach IP), ale jesli
uzytkownikowi juz zalezy na korzystaniu z cache, sam sobie skonfiguruje i
przezroczysty cache traci glowna zalete..

--
					(moskit_at_irc.pl)