Re: MS szpieguje WWW?

Autor: Bart Ogryczak (B.Ogryczak_at_students.mimuw.edu.pl.no.spam)
Data: Sat 02 Sep 2000 - 01:56:08 MET DST

On Fri, 25 Aug 2000 14:13:04 GMT, citizen Tomasz Hołdys testified:
> Pod adresem:
>
> http://www.dyd.net2000.pl/cgi-bin/dyd/perl/board/board.pl?archiwum&0000700&9982&964506921
>
> udokumentowana dyskusja, z której wynika że:
> * Microsoft uruchomił w Polsce do spółki z TP SA
> skanowanie komuterów łšczšcych się z Internetem
> przez łšcza komutowane;
> * rozpoznawany jest numer telefonu z którego
> nawišzywane jest połšczenie komutowane;
> * sprawdzana jest legalnosć zainstalowanego
> na komputerze oprogramowania.
>
> Jesli MS i TPSA faktycznie to robiš, czy
> to jest legalne działanie w swietle polskiego prawa?

Prawo:
Konstytucja RP,
Art. 49.

Zapewnia się wolność i _ochronę_tajemnicy_ komunikowania się. Ich
ograniczenie może nastąpić jedynie w przypadkach określonych w ustawie
i w sposób w niej określony.

Art. 51.
1. Nikt nie może być obowiązany inaczej niż na podstawie ustawy zobowiązany
   do ujawniania informacji dotyczących jego osoby.
[...]
4. Każdy ma prawo do żądania sprostowania oraz usunięcia informacji
   nieprawdziwych, niepełnych lub zebranych w sposób sprzeczny z ustawą.
5. Zasady i tryb gromadzenia oraz udostępniania informacji określa ustawa.

(51.1. - gdyby ktoś miał wątpliwości, czy MS może żądać zarejestrowania softu)

Praktyka:
Jest to po prostu niewykonalne. [1]

bart
[1] tak, wiem, expert kiedyś usłyszał, że jest taka czarna magia, która
    może wszystko, nazywa sie PHP ;->

--
                    mój serwer to moja twierdza
  bart @bart.w-wa.pl || http://bart.w-wa.pl || http://faq.pl/php/