Re: POL34

Autor: Maciek Uhlig (muhlig_at_us.edu.pl)
Data: Wed 28 Jun 2000 - 13:56:07 MET DST

szymon_at_bastard.operator.from.hell.pl (Szymon Sokol) wrote in
<8jcn7q$3m8$2_at_galaxy.uci.agh.edu.pl>:

>Maciek Uhlig <muhlig_at_us.edu.pl> wrote:
>
>: Tak bylo z NASK, tak jest z POL34. I tak bedzie zawsze, dopoki
>: urzedowo nie wprowadzi sie rozdzialu sieci na naukowo-edukacyjne
>: (finansowane w calosci z budzetu) i komercyjne.
>Jesteś pewien, że to dobry pomysł? Dwa osobne Internety?
>I wizja Wojtka Myszki ("centralny router dla Polski gdzieś pod
>Nowym Jorkiem")...

Jestem pewien, ze to jest pomysl, ktory juz zostal efektywnie
zrealizowany w Izraelu (gdzie jak gdzie, ale tam potrafia liczyc i
robic interesy).

W skrocie: do 1996 roku komercja w Izraelu byla dolaczona do sieci
akademickiej. Decyzja tamtejszego Ministra Lacznosci odlaczono komercje
od sieci naukowej. W tym czasie powstal izraelski oddzial Internet
Society. Ten oddzial zorganizowal IIX - punkt wymiany, w ktorym
polaczone sa sieci wszystkich krajowych operatorow (w tej chwili w
liczbie 19). Oczywiscie, kazdy z nich ma (moze miec) swoje wyjscie do
swiata. Oddzial ISOC i IIX sa organizacjami non-profit i dzialaja pod
kontrola Stowarzyszenia Przetwarzania Informacji (nie wiem, czy jest to
organ rzadowy, chyba nie).

Nie trzeba chyba dodawac, ze ISOC-IL i IIX realizuja zarzadzanie domena
.il. Oczywiscie, kazdy moze obejrzec statystyki ruchu w IIX. Mamy wiec
takze i NIC. A jakze, Internet 2 tez juz jest tam obecny.

Ze szczegolami mozna sie zapoznac na stronie:

http://www.isoc.org.il/fs_isoc_2x.html

Dlaczego u nas tak nie jest? Wydaje mi sie, ze to jest temat na inna
dyskusje. Ale jednak wyraze swoje zdanie: po prostu nie umiemy
realizowac interesu spolecznego. Kazdy realizuje tylko swoj wlasny
interes, poglebiajac tylko istniejace zamieszanie i szara strefe, w
ktorej wiekszosc czuje sie jak ryba w wodzie.

Maciek