Re: w3cache i aktualizacja zasobow

Autor: Maciej Kozinski (maciek_at_man.poznan.pl)
Data: Wed 28 Jun 2000 - 12:14:20 MET DST

Jaroslaw Rafa wrote:

> Zalozmy, ze ktos ma strone, na ktorej znajduje sie np. porownanie wysokosci
> oprocentowania lokat i kredytow w roznych bankach. Zmienia te strone wtedy,
> kiedy banki zmieniaja oprocentowanie - raczej nie bedzie to co 2 tygodnie,
> a moze byc i 2 razy do roku... A mimo to mysle, ze beda tacy, co beda te
> strone odwiedzac, i bardzo ja sobie cenic jako zrodlo informacji.
> Inny podobny przyklad: strona z rozkladami jazdy komunikacji miejskiej...
> Ona wcale nie musi zmieniac sie *czesto*, natomiast wazne jest zeby byla
> *aktualna*, to znaczy zeby *natychmiast* po tym, jak przedsiebiorstwo
> [...]

Jasne.
Od uznania tworcy strony zalezec bedzie, czy nada takiej stronie pragme
"no-cache" czy wyznaczy "expires". Z reguly decyzja np. o zmianie
oprocentowania kredytow bedzie wydana z jednodniowym wyprzedzeniem, tak
wiec jesli normalnie ustawimy np. Apache'a na generowanie pola Expires z
dwudziestoczterogodzinnym terminem waznosci strony od momentu odwiedzin,
to mamy wystarczajacy zapas na odsiwezenie strony tak, aby informacja
byla wciaz aktualna lub przelaczenie w krytycznym momencie na jeszze
krotszy temin waznosci tak, aby wszystkie w3cache zdazyly sobie ten
dokument sciaganac, zanim nastapi zmiana w jego tresci.
 Jednodniowy cykl waznosci dokumentu, a wlasciwie samej jego tresci w
HTML, to juz bedzie spora oszczednosc na calej trasie serwer-> klient.
Nie licze tu natomiast znacznie berdziej luznego "Expires" np. dla pliku
graficznego z logo banku - bo ono chyba nie ulegnie zmianie z dnia na
dzien?
 Juz od dosc dawna stosowana jest taka polityka przy obsludze w3cache,
ze pliki graficzne, ktore zmieniaja sie dosc rzadko, a jesli juz, to
najczesciej razem z nazwa (i kopia - oczywiscie) - maja znacznie
bardziej rozluznione reguly cache'owania niez HTML. Nawet w stronach
generowanych dynamicznie pojawiaja sie stale elementy graficzne, ktorych
przechowywanie znacznie przyspiesza sciaganie stron.
 Rozsadne podejscie ze strony webmasterow do wykorzystania w3cache'a
moze przyczynic sie do zwiekszenia szybkosci serwowania ich zasobow.
Podkreslam _rozsadne_ - tzn. jesli rozumie sie i chce sie te mechanizmy
wykorzystac, nie zas z gory sie je neguje.

Pozdrawiam,
MK

--
Maciej Kozinski
Poznanskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe