Re: model biznesowy w polskim Internecie

Autor: Marek Moskal (moskit_at_irc.p-l)
Data: Thu 04 May 2000 - 10:44:08 MET DST

Bronek Kozicki napisal(a) [03 May 2000]:

>Wczoraj rozmawialem z kolega o mozliwosci utworzenia nowego, dobrze
>dzialajacego back-bone w Polsce.

Co najmniej kilkanascie milionow dolarow. Na sam sprzet. Do tego dochodzi
koszt kladzenia/dzierzawy swiatlowodow, marketing, koszta operacyjne...

>Zblizonym problemem jest "ostatnia mila" - ile przylaczy trzeba wykonac,
>aby siec szkieletowa stala sie powszechna?

"Ostatnia mile" trudno przeskoczyc... W krajach z ex-monopolem
telekomunikacyjnym czesto spotyka sie rozwiazanie, w ktorym fizyczne lacze
do klienta nalezy do telekomunikacji (modem, xDSL) lub operatora
kablowego, i usluga ta jest odsprzedawana wlasciwym ISP. Klient
podlaczajac sie do sieci placi abonament za lacze fizyczne + druga czesc
za dostep do internetu poprzez wybranego operatora.

>No i najwazniejsze pytanie: za co sfinansowac budowe tej sieci?

Ano wlasnie... kwestia skali kosztow. Na cos takiego moga sie decydowac
jedynie naprawde duze firmy (duze w sensie kapitalu).

>Dreczy mnie jednak jedna mysl: dlaczego takiego innwestora nie ma?
>Najpewniej cos przeoczylem: pytanie dla Was, wspolgrupowicze: CO ?

Zapotrzebowanie/ceny. Podczas gdy Polpak jest jaki jest i tak wiele osob
korzysta wlasnie z niego - bo jest tani. Te same osoby narzekaja
natomiast, ze alternatywy, ktore maja znacznie lepsze gwarancje jakosci,
sa znacznie drozsze. Chcieliby tanio i dobrze...
Zwroc uwage na takie firmy jak Internet Partners, ktore bylyby w stanie
wybudowac nowy szkielet sieci _gdyby_okazalo_sie_to_biznesowo_uzasadnione.
Szkielet taki na pewno powstanie, ale tez prawie na pewno bedzie na
poczatku istnial jedynie w wiekszych miastach, tam gdzie sa klienci gotowi
zaplacic za usluge.

--
					(moskit_at_irc.pl)