Re: RBL # Re: prosba pouczenie (informacja)

Autor: Paweł Krawczyk (kravietz_at_alfa.ceti.pl)
Data: Thu 23 Mar 2000 - 17:25:43 MET

Marek Moskal <moskit_at_irc.p-l> wrote:

> Mattel dopisał po tym odkryciu do listy blokowanych URLi strony
> informujące o tym, że Mattel jest be.
> http://slashdot.org/article.pl?sid=00/03/20/0845236&mode=flat

Tak samo było z I-Gearem Symanteca, tylko że ludziom którzy sprawdzali
na wyrywki ich listę wyszło, że błędne jest ponad 75% listy. Ci od
CP4 policzyli, że z kolei ponad 50% adresów z listy było zupełnie
nieaktualnych i podali pojedyncze przypadki zupełnie nieuzasadnionych
wpisów.

Sprawa zresztą ciągle się toczy, tylko że już w sądzie. Polecam,
w kolejności chronologicznej:

http://ceti.pl/~kravietz/snews/article.php3/138
http://ceti.pl/~kravietz/snews/article.php3/139
http://ceti.pl/~kravietz/snews/article.php3/147
http://ceti.pl/~kravietz/snews/article.php3/150
http://ceti.pl/~kravietz/snews/article.php3/156

> Oczywiście RBL i podobne systemy działają na bardziej otwartej zasadzie,
> ale przecież nie każdemu będzie się chciało sprawdzać, czy aby lista jest
> słuszna...

Nie do końca tak jest. Nadużycia w przypadku I-Gear, CyberPatrola
i innych censorwarów są możliwe, bo ich reguły są po pierwsze
niejasne (jak z definicją pornografii), a po drugie to czy strona
do nich pasuje, czy nie jest ustalane autorytatywnie przez jakiegoś
anonimowego pracownika tych firm. A ten, w zależności od swoich
poglądów religijnych może np. uznać że samo dyskutowanie nad
tym czy cenzurować pornografię jest moralnie niebezpieczne i wrzucić
na czarną listę np. całe www.eff.org (pod etykietkę 'pornografia').
Zresztą w przypadku I-Gear i CP4 tak właśnie było.

W RBL i RSS te zasady są jasne i nie dotyczą jakichś wydumanych
zagadnień filozoficzno-moralnych. Na listę trafiają hosty, które
albo nadużywają albo zostały nadużyte w celu wysłania spamu i otrzymanie
od nich poczty nie jest pożądane dla użytkowników RBL i RSS. Na przykład
dla mnie - a jak uznam, że nie przesadzili, to mogę z nich zrezygnować.
To się póki co jeszcze nie zdarzyło i raczej nie zdarzy, tymczasem
kontrowersje wokół censorware trwają praktycznie od jego powstawnia
(http://peacefire.org/).

--
Pawel Krawczyk, CETI internet, Krakow. http://ceti.pl/~kravietz/