Re: TP SA i ich IP

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_intrepid.pm.waw.pl)
Data: Tue 22 Feb 2000 - 11:59:10 MET

B.Ogryczak_at_students.mimuw.edu.pl.no.spam (Bart Ogryczak) writes:

> MSZ, prawdopodobieństwo padnięcia routera jest mniej więcej
> takie samo, jak padnięcie samej karty sangoma. A karty łatwo nie naprawisz.

Widzisz, ja nie uzywam Sangomy ale innej karty.
Nie wiem jakie jest prawdopodobienstwo padniecia Sangomy, ale z mojej
praktyki zetknalem sie z pewna iloscia kart sync serial, z ktorych padlo
dokladnie 0%.

> Można i tak.. mnie się nie chciało i wrzuciłem jakiś 500MB.

A, to wtedy jest nieco gorzej.
I glosniej.

> Nie ma? Żadnych logów?

Logi sa zdalne, przez sysloga (udp).

> Zrozum, ja nie twierzę, że wydzielony PC-router nie jest dobry,
> twierdzę, że nie widzę przewagi rozwiązania PC-router+sangoma, nad
> rozwiązaniem PC-router+skrętka+low-end-FR-router. Być może się mylę,
> ale jakoś nikt nie wytłumaczył mi, co daje akurat karta routująca w
> tym PC. Wydawało mi się, że firewall/router/masqarade działa na poziomie
> IP, więc powinno być to bez znaczenia. Czy się mylę?

Po prostu rozwiazanie PC-router na Linuxie zawierajacy karte serial sync
jest:
- duzo bardziej elastyczny (dostep do zrodel itp)
- duzo bardziej wydajny (rzedy wielkosci)
- jak sie uszkodzi cos poza interfejsami sieciowymi, to znajde w szufladzie
  ze zlomem
- jak sie uszkodzi interfejs sieciowy, to kosztuje to 1200 zl (karta sieciowa
  2 lub 4 porty) albo 2x tyle, jesli to ten serial
- poza tym ostatnio dostalem informacje o kartach serial (ISA) za $105,
  1 port pewnie do ok. 10Mbps.

I zawsze jeden router jest bardziej niezawodny od dwoch, ktore dzialaja
szeregowo.

Natomiast stosowanie PC jako dedykowanego routera dla malej sieci z jednym
ethernetem i jednym portem szeregowym moze byc gorsze niz jakis tani router
Intela czy cos takiego. Tyle ze w moim przypadku PC-router obsluguje
w tej chwili:
- 4 fast ethernety
- 4 ethernety
- 2 porty WAN
z ruchem ok. 200 Mbps, filtrowaniem pakietow itd. I jeszcze jest troche
zapasu mocy (inne "moje" routery sa dosc podobne).

I koszt zrobienia takiego routera to ok. 6000 zl i wciaz spada (teraz
pewnie juz jest to mniejszy koszt). Widzisz dla tego routera
jakakolwiek konkurencje?

--
Krzysztof Halasa
Network Administrator