Re: Transparentny cache - proste wyjasnienia

Autor: smarkacz (smarkacz_at_anathema.eu.org)
Data: Tue 22 Feb 2000 - 21:45:21 MET

Darek Wichniewicz <darekw_at_ipartners.pl> wrote:

> - Proxy+w3cache oszczedza przepustowosc. Roznie mozna te oszczednosci szacowac,
> ale zazwyczaj jest to od kilkunastu do jakis 35%.

Bywa nawet więcej.

> - Wydaje sie, ze zamiast wymuszac stosowanie transparent proxy mozna postawic
> zwykle - wymagajace wpisania w przegladarke. Nie jest to prawdziwe zalozenie,
> poniewaz znacznej czesci "zwyklych" uzytkownikow nie bedzie sie chcialo tego
> robic, nie beda wiedzieli po co albo po prostu nie beda potrafili tego zrobic.
>
> - Istnieja tylko dwie metody aby ich skutecznie przekonac so stosowania proxy:
> pokazanie, ze bez proxy jest znacznie gorzej (na przyklad przez przelaczenie
> ruchu miedzynarodowego na lacza TPSA) albo wymuszenie transparent proxy.

Przepraszam, ja tu czegoś nie rozumiem - jeśli żeby przekonać
użytkowników, że bez proxy jest gorzej mielibyście przełączać ich ruch
na gorsze łącza to może wcale tak gorzej nie jest?

> Pierwsza metoda jest niezwykle niewdzieczna i nikt z niej raczej zadowolony nie
> bedzie. Druga - daje szczescie wiekszosci (100% minus 3 uzytkownikow) kosztem
> niewygody (a nawet niemozliwosci normalnej pracy) mniejszosci.

Pierwsza metoda to zwykły kant[1].

> - Mozna na to rowniez spojzec z innej strony - jesli proxy oszczedza 20% ruchu,
> to znaczy, ze mozna je zastapic przez lacza o 20% szybsze. To prawda, ale biorac
> pod uwage liczbe uzytkownkow zainteresowanych cala sprawa (3 z 15000) oznacza
> to, ze operator musialby podniesc abonament (o powiedzmy 5%) 14997 uzytkownikom
> po to, zeby 3 zadzialala (na przyklad) weryfikacja dostepu po numerze IP. Wydaje
> sie to nieuzasadnione.

Oferujecie "pełny dostęp" i tak dalej, zapewne w umowie też coś
takiego wpisujecie (zresztą chyba ten "pełny dostęp" wchodzi w sład
oferty w rozumieniu prawa); celowo uniemożliwiając bezpośredni dostęp
do portu 80 na www.playboy.com ;) swoim klientom nie wywiązujecie się
zapewne z umowy, co poza tym, że może być sprzeczne z prawem (nie ma
tu żadnego prawnika?), jest po prostu niezbyt uczciwe.

> - Internet Partners ma w ofercie uslugi o roznej jakosci, przeznaczone dla
> roznych uzytkownikow. W tym uslugi, w ktorych transparent proxy nie jest
> wykorzystywane. Co rozwiazuje (a w kazdym razie powinno) problem tych, ktorym to
> przeszkadza. Rozwiazaniem alternatywnym jest wylaczanie z proxy tych, ktorzy
> tego sobie nie zycza - jesli nie obciazy to innych uzytkownkow.

Nie, nie.. jeśli miałbym zostać klientem IP, chciałbym wiedzieć
najpierw, że moje połączenia na port http będą obowiązkowo
przepuszczane przez w3cache; informowanie o tym i umożliwienie
rezygnacji z tego "dobrodziejstwa" dopiero gdy klient sam się
zorientuje, moim zdaniem jest cokolwiek nieuczciwe.

--
smarkacz