Re: Troche lamerskie o HiS i nie tylko...

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_ite.waw.pl)
Data: Mon 21 Feb 2000 - 10:28:33 MET

On Fri, 18 Feb 2000 23:57:42 GMT, carina <carina_at_polbox.com> wrote:

>Dobrze, ale z tego co wiem, to tlumaczysz mi, co to jest DNS. Rozumiem,
>ze DNS to nic innego, jak przypisanie pod nr IP jakiejs domeny. Ok. Ale
>co to jest "RevDNS". Ktos pare dni temu zadal to samo pytanie, ale po
>jednej niezrozumialej dla mnie odpowiedzi, dyskusja zeszla na troche inny
>temat.

Krotko - DNS to usluga serwerowa ktora polega na rozwiazaniu nazwy
komputera - czyli pytasz jaki IP posiada maszyna o nazwie
maszyna.domena.pl na ten przyklad - a serwer DNS odpowiada ci (na
podstawie tego co sam wie albo na podstawie tego czego da rade sie
dopytac po innych serwerach) ze maszyna ta ma IP XXX.XXX.XXX.XXX (albo
odpowiada - ne wim, pane, ne wim...).
revDNS zas, jak sama nazwa wskazuje - jest usluga ODWROTNA. Czyli
znasz IP maszyny i dostajesz jej nazwe. Pakiety TCP/IP nie sa
podpisane nazwa domenowa - sa podpisane jedynie wlasnie adresem IP.
Chcac wiedziec jaka maszyna sie do ciebie dobija - bierzesz z naglowka
pakietu jej IP i pytasz revDNS o nazwe. Jesli zas wyzsza warstwa
okreslonego protokolu zawiera w swoim formacie przekazywanie nazwy
maszyny - revDNS bywa czewsto uzywany do weryfikacji tej nazwy - i
czesto maszyny okreslane jako "paranoid" czyli bez nazwy potwierdzanej
przez revDNS lub z nazwa z revDNS rozna od nazwy jaka same podaja nie
sa dopuszczane do pewnych uslug - ot tak, dla bezpieczenstwa, tak jak
noca facetowi w kominiarce drzwi sie nie otwiera...

--
Darek