Re: Dziwny traceroute i inne... - komentarz z boku (fwd)

Autor: Andrzej Karpinski (karpio_at_fenix.xyz.lublin.pl)
Data: Mon 10 Jan 2000 - 11:57:05 MET

Hej!

> Mnie skreca i robie wszystko zeby to zmienic. Namowienie jednak
> decydentow zeby wydac 3 mln PLN na 10xCisco7000 (bo nie jeden Lublin w
> Polsce) tylko po to zeby bylo troche lepiej jest trudne. Za tyle mozna
> kupic wiele rzeczy rzeby bylo duzo lepiej. A do tego zupelnie wbrew
> zasadzie ze kazdy klient za ta sama cene dostaje to samo. I ze nie ma
> lepszych klientow chocby maly MAN w nazwie czy .gov na koncu.

Jak dla mnie argumentem bylby fakt, ze posiadasz (TPSA) do Lublina kabel
najszybszy ze wszystkich operatorow, a Twoje lacze dziala najgorzej :(
Niestety jest faktem, ze postawienie tu routera z BGP rozwiazaloby sprawe.
Zwroc uwage, ze routing w dowolne miejsce kraju idzie mocno nieoptymalnie
- przez Wawe, gdy (podejrzewam) masz lepsze trasy (co widac w ramach
samego TPNETu). Jakby nie patrzec taka scentralizowana struktura dobra
nie jest. No chyba ze postawi sie jakis wieelki router ktory sobie z tym
naprawde poradzi. Probowales rozmawiac z dystrybutorami np. w sprawie
wypozyczenia Nexabit'a, jakiegos Junipera albo innych naprawde silnych
urzadzen (czemu Cisco? Nortel tez robi routery z BGP, jest tez duzo innych
producentow.. imo Cisco sobie nie radzi z "duzym" szkieletem rownie dobrze
jak konkurencja)

Nie wiem. Porownanie kosztu lacza 155MBit na trasie Lublin-Wawa z kosztem
routera, i zestawienie tego z wydajnoscia jaka sie otrzymuje, + (sam
widziales) narzekania klientow.. Wypowiadalo sie na liscie przynajmniej
kilku Waszych lubelskich klientow. Pozostaje pytanie ile jest
popierajacych cichych sluchaczy, a ile osob w ogole nie wie o dyskusji,
chociaz dostrzega problem.

> na krosownicy...

> Nawet jesli zajmuja to po stronie TPNET nie ma routera zapewniajacego
> BGP a co najwyzej routing statyczny. Ja wiem ze dla wiekszosci z Was
> polaczenie w jednej sieci BGP, OSPF'a i staticow nie stanowi problemu
> ale ja sie upieram: Pora z tym skonczyc.

Nie wiem czy pora. Mysle, ze pora postawic dobrze wymiarowane urzadzenia
w Waszej sieci (takze uwzgledniajac klientow z BGP). A do tego czasu mimo
wszystko korzystac z protez typu wpisy statyczne :) No przeciez tak jest
w Krakowie, i napewno sobie z tym poradzisz. Takich konfiguracji w kraju
bedzie conajwyzej kilka :) sytuacja jak rozumiem jest tymczasowa mocno -
pol roku, moze rok.. Kiedys te routery ktos i tak zakupi.

Skorzynski jest sklonny nawet za to lacze skrosne zaplacic (!). Argumenty
ze ktos chce miec cos za darmo sa nieprawdziwe. Po prostu chca miec taka
jakosc uslug jak wszyscy inni klienci ;)

Zreszta czy router z BGP jest problemem to jest dla mnie dyskusyjne.
Popatrz na Piekna - ilu operatorow tam przylaczonych ma BGP. Co ciekawe,
wiekszosc z nich faktycznie pokladla ethernety miedzy swoimi szafami
i sie po takich laczach skrosnych wymieniaja BGP odciazajac Wam kable.

Napisales, ze LUBMAN ma za wolne lacze do Was. Sam wiesz ze to nie prawda,
bo te 4Mbit nie daje sie wysycic nawet w polowie. Dolozenie kolejnych
dwojek nie zmieni sytuacji - bedzie szersza rura do Wawy i tam sie to
zatka na routerach... Nie widze winy klienta i mozliwosci rozwiazania
bez jakichs zmian z Twojej strony. A przyznasz, ze klient placacy za BGP
powinien byc traktowany na rowni z klientem podlaczonym "normalnie" -
czemu jesli LUBMAN chce miec BGP to dostaje gorsze (!) warunki od innych?
Gdzie tu rowne traktowanie klienta? Sam widzisz, ze lacze dziala gorzej
niz inne =)

Piszesz 8 nowych routerow. Czemu wolisz wydac 10k USD na maly router, niz
15k USD na router z BGP i miec swiety spokoj na ilestam czasu? W az takie
organiczenia finansowe nie wierze...

> Stal i stoi ale taki na ktorym nie ma BGP czyli Passport.

Szkoda ze na etapie projektowania sieci ktos nie przewidzial takiej
potrzeby. Wiem, wiem.. ja tez projektuje sieci i czasami dostaje
rozwiazanie narzucone z gory, chociaz prywatnie zrobilbym costam
zupelnie inaczej :)

pozdrawiam (mam nadzieje ze sie nie obrazasz za slowa krytyki),
k.