Re: Dziwny traceroute i inne...

Autor: Andrzej Karpinski (karpio_at_fenix.xyz.lublin.pl)
Data: Wed 29 Dec 1999 - 12:35:57 MET


> > >Nie moze byc tak ze jeden klient placi za lacze 100% a obok
> > >jest inny klient ktory placi za lacze po ktorym przesyla tylko ruch
> > >miedzynarodowy bo obok ma bezplatne lacze do ruchu po Polsce.

> > Bo po kraju to on ma wlasne lacza [tzn - zakladam ze ma].

> Zalozenie bledne.

Chociazby po POL34 czy NASKu. Zalozenie jednak prawdziwe ;)

> Tzn proponujesz zeby postawic taka maszyne ktora bedzie liczyla pakiety
> i wystawiala rachunek n pakietow do kraju +m pakietow za granice = cena.
> Jesli sam nie wymyslisz dlaczego jest to glupie i w technologii IP
> nikt tego nie stosuje to poczytaj historie firmy NASK i wyciagnij
> wnioski.

Nie, jest rzecza normalna, ze dla dobra WLASNYCH klientow, oraz dla
odciazenia lacz operatorzy tworza wezly miedzyoperatorskie w ktorych
wymieniany jest ruch pomiedzy klientami danych sieci. Normalna sytuacja
jest fakt, ze przylaczenie operatora wiekszego na danym obszarze odbywa
sie na jego warunkach. I nie ma to nic wspolnego z wykupieniem lacza w
swiat, ktore obsluguje przeciez zupelnie inna czesc ruchu.

Nie stanowicie JEDYNEGO szkieletu sieci w kraju. Moge wymienic
przynajmniej kilku operatorow klasy country-core, chociazby NASK, POL34,
Telbank czy IPartners. Lada dzien dolacza nastepni. Zwyczajnie Waszym
_OBOWIAZKIEM_ jest chyba zapewnienie _swoim_ klientom mozliwosci sprawnej
wymiany informacji z innymi sieciami, w sposob prostszy niz przez lacza
zagraniczne lub bramki na modemach 2400 postawione dla niepoznaki zeby
odciazyc kable miedzynarodowe ;) Ten ruch _ISTNIEJE_ i bedzie istnial. I
bzdura jest, ze za obsluge ruchu klientow TPSA do NASK/POL34/LUBMAN
powinny placic te sieci czy instytucje.

> Z przyczyn ekonomicznych wolimy zapychac lacza Warszawa Lublin
> zamiast kupowac dla jednego klienta drogi router. Nie powoduje
> to zadnego utrudnienia a ms opoznien NIE WPLYWAJA znacznie na jakosc
> polaczen a juz na pewno ma sie to nijak do wplywu jaki na ta
> jakosc ma obciazenie lacza.

Tak? To polecam popracowac zdalnie z Lublina w LUBMANie ;) Ponadto istotny
problem stanowia raczej zgubione pakiety, niz opoznienia. Poza tym
obowiazkiem operatora powinno byc zapewnienie mozliwie najlepszej jakosci
uslug swojemu (duzemu) klientowi. Sorry, w sytuacji gdy ten klient sie
skarzy na jakosc lacza tlumaczenie ze zakup routera Ci sie nie oplaca jest
nie do przyjecia.

karps

PS. Proponuje jednak przynajmniej na razie zakonczyc dyskusje na POLIPie
;)



To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Wed 19 May 2004 - 16:28:25 MET DST