Re: Dziwny traceroute i inne...

Autor: Andrzej Karpinski (karpio_at_fenix.xyz.lublin.pl)
Data: Tue 28 Dec 1999 - 20:48:31 MET

> W kazdym razie trudno mi obserwowany procent zgubionych ramek tlumaczyc
> przeciazeniem lacza miedzy 2, a 3. Ale to jest sprawa do wyjasnienia,
> mam nadzieje. W tej chwili mamy 2*2Mb do TPSA i szef chcial dokupic
> trzecia 2Mb, ale mam watpliwosci czy to by cos pomoglo w sytuacji gdy
> obserwuję duzy procent gubionych pakietow nawet gdy obciazenie lacza miedzy
> 2 a 3 nie zbliza sie do maksimum.

Jesli lacze posiada np. CIR 64 to maksimum i nominalna przeplywnoscia
kabla jest wlasnie ten CIR, a nie predkosc kabla po ktorym zrealizowano
przylaczenie do wezla. Pisanie np. o laczu 2Mbit/s z CIR64 ze odpowiada
"prawdziwemu" laczu zrealizowanemu np. pomiedzy 2ma punktami na FR
polozonym na G.703 jest bzdura. Wiadomo, ze publiczny FR bedzie rzad
wielkosci gorszy. Dla porownania NASK w chwili obecnej daje lacza, ktore
mozna wysycic do przeplywnosci z umowy. Lacza POLPAK nie mozna nigdy
wysycic w takim stopniu i jego przeciazenie wcale nie oznacza, ze ruch
generowany na kablu chocby odrobinke zblizyl sie do wysycenia... Placac za
lacze z gwarancja np. 64kbit nie mozna oczekiwac, ze dostanie sie wiele
wiecej. Jesli czasami tak jest - to sie trzeba cieszyc. Napewno nie wolno
tego oczekiwac ;)

Pamietasz pewnie dawne praktyki NASKu i 30% wysycenia pasma. W
statystykach mialem wyraznie przeciez, ze kabel jest wysycony non-stop
wlasnie w tych 30% i NASK obcinal dopiero ruch powyzej. Nie bylo sytuacji
w ktorej dostawales mniej niz zaplaciles! mogles wprost wyliczyc, ile MB
przejdzie laczem w ciagu doby. W przypadku POLPAKu jest to istotnie
inaczej. Nie znam statystyk, ale podejrzewam ze po tym "4Mbit/s" w ciagu
dnia nie udaje Ci sie wypchnac 256kbit/s (obserwacje paru klientow -
zmiana 2Mbit/s POLPAK na 256kbit/s NASK powodowala _POPRAWE_ lacza).

Pytanie (czysto statystyczne): jak wypada porownanie 256kbit/s NASK
z 2Mbit/s POLPAK w LUBMANie jesli chodzi o srednia ilosc przesylanych
informacji np. w ciagu dnia?

NASK ma lepsze wyjscie w swiat, a ostatnio nauczyl sie wspolpracowac
i dbac o klientow ;)

Z drugiej strony POLPAK zaczal sprzedawac lacza ATM, ktore (takze z
obserwacji) dzialaja istotnie sprawniej od ich kabli FR.

k.