Re: Dziwny traceroute i inne...

Autor: Andrzej Resztak (resz_at_helios.man.lublin.pl)
Data: Tue 28 Dec 1999 - 19:32:48 MET

In pl.internet.polip Michal Jankowski <michalj_at_fuw.edu.pl> wrote:
: Konrad Plich <konradpl_at_zt.piotrkow.tpsa.pl> writes:

: > Przeczytales moje wyjasnienie czy wolisz zaczac od opieprzania a
: > potem sie dowiedziec o co chodzi ?

: A ja przeczytalem, i nie bardzo rozumiem.

: Czy naprawde fakt wykupienia przez LUBMAN uslugi "lacznosc do
: swiatowego internetu" w TPNET musi sie wiazac z likwidacja polaczenia
: LUBMAN-"fragment sieci TPNET mieszczacy sie w Lublinie"???

Lokalna bramka jaka byla w Lublinie przenosila ruch Lubman-TPSA (cała TPSA).
Z wykupieniem lacznosci "do swiatowego internetu" w TPNET wiaze sie
przeniesienie ruchu Lubman-TPSA na nowy punkt styku. Pozostawienie
lokalnej bramki jest o tyle niekorzystne dla TPSA, ze przynajmniej
teoretycznie odciazyloby nasze "główne"(płatne) lacze do TPSA i moglibysmy
wiecej przez nie ciagnac. Lokalna bramka pozostala w Krakowie
i Konrad kiedys napisal, ze patrzac na rozwiazanie krakowskie
nie zgodzi sie juz nigdy wiecej (nie pamietam czy to bylo tak kategorycznie)
na pozostawienie takiej bramki po wykupieniu przez jakis MAN pelnego
lacza do TPSA.

: Co maja do tego pieniadze pobierane od kogokolwiek innego "za te sama
: usluge"? Jaka znow te sama usluge? Macie w cenniku oplate za
: przekazywanie pakietow do "fragmentu sieci TPNET mieszczacego sie w
: Lublinie"? Moze wlasnie powinniscie miec i brac za to forse (ale
: nieduza)?

To tez jest jakis pomysl. Chociaz na razie problem jest chyba na poziomie
technicznym, a nie oplat. Jak w TPSA ustawic dwa punkty styku z MAN-em nie
komplikujac sobie (w TPSA) routingu? No, ale w Krakowie jakos problem
rozwiazano.

: Rowniez nie rozumiem, dlaczego punkt styku LUBMANA z TPNETem musi byc
: w Warszawie, a nie w Lublinie... Chociaz to akurat jak rozumiem nic by

TPSA nie ma w Lublinie routera z BGP. Pozostawienie punktu styku
w Lublinie wiazaloby sie z pewnymi komplikacjami w ustawieniu
routingu z ich strony.

: nie pomoglo, bo to nie lacza Lublin-Warszawa sa zapchane, tylko
: wlasnie samo wyjscie w Lublinie...

Tu mamy z Konradem odmienne zdanie. Wg mnie raczej router z pktu 3 ponizej
jest przeciazony lub ma przeciazone lacza.

 1 triss.lublin.pl (212.182.57.97) 3 ms 2 ms 3 ms
 2 viking.lublin.pl (212.182.63.114) 3 ms 2 ms 3 ms
 3 ppp-pie213.warszawa.tpnet.pl (194.204.132.213) 437 ms 434 ms 498 ms
 4 do-r2.r1.tpnet.pl (194.204.128.249) 438 ms 449 ms 534 ms

W kazdym razie trudno mi obserwowany procent zgubionych ramek tlumaczyc
przeciazeniem lacza miedzy 2, a 3. Ale to jest sprawa do wyjasnienia,
mam nadzieje. W tej chwili mamy 2*2Mb do TPSA i szef chcial dokupic
trzecia 2Mb, ale mam watpliwosci czy to by cos pomoglo w sytuacji gdy
obserwuję duzy procent gubionych pakietow nawet gdy obciazenie lacza miedzy
2 a 3 nie zbliza sie do maksimum.

Pozdrawiam,
Andrzej Resztak