Re: lacza Polski ze swiatem

Autor: Darek Wichniewicz (darekw_at_ipartners.pl)
Data: Mon 06 Dec 1999 - 19:21:23 MET

Tommy wrote:

> firmy
>
> do prawdy nie wiem czemu providerzy robia z tego taka wielka tajemnice
> handlowa, przeciez to jest wyznacznikiem jakosci Waszych uslug. I jest to
> pierwsza rzecz, ktora mnie interesuje przy wyborze providera. W rozwinietych
> krajach nikt z tego nie robi tajemnicy, wrecz przeciwnie, chwali sie. Tak
> wiec dla mnie Wasza "tajemnica handlowa" = teoretycznie moze byc od 1Mbps do
> 24Mbps max, ale tak naprawde jest rzenujaco niska(!) zeby ja ujawnic.

Tajemnica handlowa to tajemnica handlowa - trudno o tym dyskutowac. Sprobuj
wyciagnac informacje o koszcie wyprodukowania jednego papierosa czy jednej
tabletki viagry w stosunku do ich ceny w sklepie...

A co do Internetu: jak juz pisalem nie wszystko da sie porownac. Czesc naszych
uslug swiadczona jest z gwarancja przepustowosci (glownie do sieci EBONE i dalej
w swiat). Wtedy nie ma watpliwosci: kupujesz 2 Mbps, dostajesz 2 Mbps, placisz
jak za miedzynarodowe 2 Mbps. Jak chcesz traktowac takie pasmo - wlaczyc do
ogolnej puli czy nie? Z czysto technicznego punktu widzenia, wiekszosc pasma to
ruch IP (wiec Internet), czesc to kanaly odpowiadajace laczom E1 (czyli nie
Internet). Ale niektorzy klienci wykorzystuja kanal E1 do podlaczenia sie do
Internetu za granica (wiec nalezaloby liczyc to jako Internet). I tak dalej...

Tak naprawde, to informacja o calkowitym pasmie dla IP nikogo nie obchodzi - bo
moze sie okazac, ze z deklarowanych (na przyklad) 100 Mbps 98 Mbps jest
sprzedane jako kanaly o stalej gwarantowanej przepustowosci i dla "reszty
publicznosci" zostaje tylko 2 Mbps.

Biorac pod uwage przepustowosc portow, laczacych nas z innymi operatorami czy
serwerami latwo mozna podac informacje ...nieco przesadzone. Co niesie za soba
informacja, ze mamy 155 Mbps do NASKu, 155 Mbps do TPSA, 155 Mbps do Sunsite, 15
x 10 Mbps do wezla wymiany ruchu z innymi ISP w Warszawie, 2 x 45 Mbps do sieci
EBONE? Nic - z jednej strony moze byc w 100% prawdziwa, z drugiej - jak chcesz
sprawdzic wykorzystanie takich 155 Mbps? Moze tam da sie przepchnac tylko 10
Mbps, moze mniej. Moze gdzies indziej sa ograniczenia na jakis laczach.

Podobnie wyglada sprawa z parametrem "ilosc linii telefonicznych w stosunku do
liczby uzytkownikow". Kiedys wydawalo mi sie, ze utrzymanie (na przyklad)
proporcji 1:10 jest dobrym zalozeniem. Teraz wiem, ze dla pewnych uslug moze
spokojnie byc 1:25 i uzytkownicy sa szczesliwi, a dla innych musi byc 1:2.
Staram sie utrzymac inny parametr: "uzytkownik powinien sie dodzwonic za
pierwszym razem". To juz jest trudniejsze do dokladniejszego okreslenia.

Pozdrowienia
Darek

---