Re: Jescze o HiSie

Autor: J.F. (jfox_at_priv6.onet.pl)
Data: Sun 05 Dec 1999 - 18:12:14 MET

On Sun, 5 Dec 1999 00:59:24 +0100, Bilbo Bagins wrote:
>Juz wiele bylo dyskusji o cenach SDI [...]
>Wzialem wiec kartke i sprobowalem cos policzyc

>Moje zalozenia sa nastepujace:
>1. Sprzet teleinformatyczny,tak jak komputery, szybko sie zuzywa
>"moralnie" wskutek szybkiego postepu technologicznego. Tak wiec proponowana
>obecnie wersja HiSa za jakies 3 lata bedzie nic niewarta bo beda duzo lepsze
>urzadzenia.

Z jednej strony zobaczysz ze za 3 lata te urzadzenia beda ciagle
uzywane, z drugiej - nawet krotsza ta amortyzacja powinna byc, bo 3
lata to za duze ryzyko :-)
Przyjmijmy wiec 3 lata.

> to czy tepsa terminal uzycza czy go sprzedaje za te 999 PLN jest bez
>znaczenia bo za 3 lata i tak jego wartosc bedzie zerowa lub prawie zerowa.

Ma znaczenie jak ktos wczesniej rezygnuje. Np po dwoch miesiacach.

>3. Koszty pracy jednego specjalisty (juz z narzutami) to 30 PLN/godz.
>przy 170 roboczogodzinach miesiecznie, a obsluguje on 10 polek (160 abonentow
>HiS).

Tu mam watpliwosci, bo takie urzadzenia w zasadzie nie wymagaja
obslugi. Jeden spec moze wiec nadzorowac wiecej. W polpaku np routery
w kraju sa obslugiwane zdalnie przez CST, choc wiadomo - czasem
trzeba podejsc do urzadzenia osobiscie i przydalby sie spec
na miejscu. ale obslugiwalby wiecej abonentow.

>4. Koszty ogolne dzialalnosci firmy to przykladowo 50%.

Jesli liczysz godzine pracy speca na 30PLN, to chyba wlasnie z
narzutami?

>Popatrzmy na koszty utrzymania jednego abonenta SDI:
>30 x 170 / 160 = 31.86 PLN koszt pracy
>42 / 16 = 2.62 PLN koszt lacza POLPAK-T

Hm - nie zanizyles ? Lacze Polpak kosztuje miesiecznie 1000-2000zl,
i to by nalezalo dzielic na 16...120. Prywatni providerzy tez nie
udostepniaja internetu za 2zl, ani nawet 26zl. 260zl jest cena
rynkowa, miejmy nadzieje ze w hurtowej ofercie HIS mogloby do tych
42zl na ryja spasc ..

> = 34.48 PLN
>34.48 x 0.50 = 17.24 PLN koszt ogolny
>2231 / 36 mies = 61.97 PLN amortyzacja
>razem 113.69 PLN

>A teraz przychody netto z 1 abonenta:
>131 PLN abonament + 819 PLN/36 (tu wliczam oplate instalacyjna) = 153.75

>Tak wiec wychodzi, ze miesiecznie tepsa moze zarabiac okolo 40 PLN na
>jednym abonencie (czyli nie tak rewelacyjnie).

Jak na firme jest to 30% zysku w stosunku do przychodow, czyli
rewelacyjnie :-)

>Teraz popatrzmy ile mozna zarobic gdyby te 2231 PLN zamiast wydac na
>inwestycje po prostu wlozyc na lokate w banku na te 3 lata po 10 % rocznie.

I tu niestety nalezy o inflacji wspomniec. Za te trzy lata kwota
wyciagnieta z banku moze miec realna wartosc nawet mniej niz te 2231
dzis. A oplaty za uzywanie HIS mozna co roku rewaloryzowac o inflacje
:-)

>Tak wiec 2231 x 0.10 /12 mies. = 18.59 PLN
>40 - 18.59= 21.41 PLN na miesiac. Czyli te 21.41 PLN to zysk z tego, ze
>wogol sie pracuje.

Tak duzo pracy to znow przy tym nie ma.

>Co szanowni grupowicze na to ? Wszelkie uwagi mile widziane.

Ja bym liczyl inaczej. Koszt ustrojstwa z instalacja 2261zl.
Klient wplaca 999, wiec na reszte trzeba kredyt: 1262 zl, nawet jak sa
srodki wlasne, to przeciez nie powinny zarabiac mniej niz w banku.
Trzyletni wyniesie 40-45zl/m w zaleznosci od oprocentowania, mozna
wziasc dewizowy. Dodajac koszta lacza - wyjatkowo trudne do
oszacowania, bo jak to liczyc - np 2000zl za 2Mbps+CIR, ale na ilu ?
16, 48, 120 abonentow ? Czy przyjac moze dost niska stawke 50zl ?
Do tego obsluga i ubezpieczenie [czy tez raczej koszta usuniecia
awarii oraz kradziezy/niezwrocenia sprzetu] i wyjdzie mniej wiecej to
co wyliczyles - ze cena jest dosc rzetelna.

Tylko drobnostka - trzy lata mina, a cena pozostanie. 40zl
juz nie pojdzie na procenty, tylko do kieszeni TPSA :-)

J.