Re: X500

Autor: Tomasz Wolniewicz (twoln_at_hpc.uni.torun.pl)
Data: Tue 23 Nov 1999 - 16:36:03 MET

Rafal Maszkowski <rzm_at_burza.icm.edu.pl> wrote:

> Bylem pewien, ze to nie bedzie dzialac. Ale moze twoln_at_mat.uni.torun.pl cos
> podpowie, kiedys zajmowal sie kooordynacja X.500.

> R.

Skoro sprawa X.500 zostala wywołana, to chciałbym wyjaśnić aktualną
sytuację.

1. Baza X.500 jest bazą rozproszoną, czyli dane są administrowane lokalnie.
Oznacza to, że utrzymywane są lokalne serwery i ich administratorzy są
odpowiedzialni za dane.

2. UMK we współpracy z NASK utrzymuje serwis centralny, koordynacje
polskiego projektu, współpracę z projektem europejskim.

3. Aktualność zawartości bazy jest delikatnie mówiąc rożna. W tej chwili
znaczna część danych zostanie skasowana (wszystkie te, które dotyczą
jednostek nie posiadających własnych serwerów). Nie ma możliwości
aktualizacji tych danych, a i sprawa ochrony danych osobowych musi byc brana
pod uwage.

4. W ramach polskiego projektu X.500 wprowadzono podział na regiony, w
zasadzie w każdym "regionie" istniała jedna jednostka prowadząca serwis
X.500 dla swojej uczelni i udostepniająca rownież dane innych jednostek w
regionie. Teraz trzeba to bedzie ograniczyc tylko do danych własnych (o ile
władze instytucji się na to zgadzają).
Każdy region był zobowiązany do utrzymywania adresu mailowego typu
x.500...

W konkretnym przypadku UAM sytuacja jest następująca:
  "Regionem" jest PCSS. Oni zatem prawidłowo odpowiedzieli na skierowany do
nich list. Poznań jest jednal nieco "specjalny", bo są tam dwa serwery
X.500. UAM ma swoj własny (zreszta wlaśnie UAM był pierwszy, ale później
role koordynacji w Poznaniu przejęło PCSS. Ponieważ UAM ma własny serwer,
więc PCSS nie mogło zrobic nic poza odesłaniem do administratora tego
właśnie serwera. Na tym powinno sie skończyć, tylko, że rozumiem, że PCSS
nie podalo właściwego adresu...

Ja ze swojej strony moge powiedziec tylko tyle, ze serwer chodzi na
main.amu.edu.pl (150.254.65.7). Jeżeli zajrzymy do X.500 pod Uniwersytet
Adama Mickiewicza, to na pierwszym miejscu wystepuje tam DS-Manager (moze te
nazwy powinny byc jasniejsze). Stamtąd mamy informację:

Elżbieta Sobocińska
Ośrodek Informatyki UAM
tel. 8668-651 w.32
e-mail: es11_at_amu.edu.pl

Przy okazji może warto powiedzieć, że przyszłość serwisu katalogowego
(lepiej tak mówić niż X.500) właśnie się decyduje. Jest coraz więcej
oprogramowania (głównie wersje LDAP), projekt ogólnoświatowy prawdopodobnie
przejdzie na LDAP, z możliwością kontaktu z dotychczasowymi serwerami
X.500. Tym zajmuje sie DANTE. Jak będzie u nas zobaczymy niedługo.

--
Tomasz M. Wolniewicz                                twoln_at_hpc.uni.torun.pl
                  http://www.hpc.uni.torun.pl/~twoln