Re: Precz z CENZURĄ na polskich news!

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_intrepid.pm.waw.pl)
Data: Wed 27 Oct 1999 - 21:59:56 MET DST

"Zbigniew" <stettin_at_polbox.com> writes:

> Natomiast gdy czytam, ze ktos robi mi łaske pozwalajac np. korzystac z
> serwera
> to zaczynam sie zastanawiac czy był rok 1989 i czy komuna przegrała.

Pokretna logika moim zdaniem.
Swoja droga - dlaczego uwazasz, ze komuna przegrala? Chyba ze zle to
zrozumialem.

> Serwery sa utrzymywane bo prawdopodobnie jednak przynosza jakis dochod -
> podejrzewam ze posredni (np. zwiekszenie ruchu i oplat dla telekomunikacji)

Bez znaczenia dla sprawy.

> Powtarzam jeszcze raz , jezeli korzystanie z serwera jest na zasadzie łaski
> to prosze zrobic odpłatność.

Niestety moze tak byc, ze Twoja prosba nie zostanie spelniona.

> Nie lubie miec długow wdziecznosci, ze ktos łaskawie pozwolił mi kiedys
> korzystac ze "swojego" serwera,
> natomiast jezeli darmowy dostep do serwera ma uzasadnienie to prosze nie
> uzywac słow , ktore z jego uzytkownikow robia zebrakow.

Nic nie widzialem o zebrakach. Faktem jest, ze dostep do wiekszosci
(wszystkich?) serwerow w Polsce przez uzytkownikow "zewnetrznych"
(czyli np. uzytkownikow 0202122 w stosunku do news.tpnet.pl) swiadczony
jest na zasadzie uprzejmosci (co nie oznacza, ze nie wynikaja z tego
np. przychody TPSA). O ile wiem TPSA nie jest zwiazana zadnym prawem
ani umowa w tym zakresie.

Wniosek: jesli nie chcesz miec "dlugu wdziecznosci" w stosunku do
wlasciciela danego serwera (np. TPNET), nie mozesz go uzywac lub
- oczywiscie przy aprobacie wlasciciela - zawrzyj umowe na korzystanie
z serwera, ktora nie bedzie "niesprawiedliwa" dla niego i zwlaszcza
dla Twojego sumienia.

--
Krzysztof Halasa
Network Administrator