Re: TPSA kontra Zoltrix Phantom

Autor: Paweł Świrek (swierk_at_SPAM-IS-LAME.nzs.agh.edu.pl)
Data: Tue 21 Sep 1999 - 12:21:33 MET DST

Robin Wschód <rwschod_at_free.polbox.pl.invalid> wrote:

> w modemie p&p ?

Tak. Jak nie było Plug and Play, to było OK. Zworkami ustawiało się przerwanie
i port I/O i wszystko było OK.
A z PnP? Defaultowe ustawienia czasem są kretyńskie i powodują konflikty
przerwań. Zresztą o tym już było.

> ta i ludzie nic tylko modemy przekładają między komputerami, mają po dziesięć komputerów i dlatego bardzo potrzebują modemów zewnętrznych, poza tym one są przecież taniutkie jak barszcz

Nie o to chodzi. Czasem tak jest, że komputer jest włączony non-stop. Jak
masz modem zewnętrzny i chcesz wymienić na nowy - wyłączasz zasilanie modemu,
odpinasz kable, wymieniasz modem, podłączasz kable, włączasz zasilanie i
już wszystko OK. A w wewnętrznym?
1. Musisz komputer wyłączyć
2. Bywają problemy ze sterownikami. Winmodemu nie obsłużysz pod WinNT, Win2000,
pod Linuxem (i innymi Unixami), pod OS/2.
3. W przypadku systemów Micro$oftu zmiana systemu na nowszy = zmiana
sterowników. Jak producent modemu splajtuje, to wtedy masz problem. Tak samo
też jesteś zmuszony do czekania na nową wersję sterownika, jak chcesz zrobić
upgrade systemu operacyjnego. Modem zewnętrzny nie potrzebuje sterowników.

> modem podpięty na nowoczesnej magistrali pci jest wybrakowany ? stary, nie pleć bzdur, wybór jest, w zależności od tego czego używasz taki modem kupujesz, może być i zewnętrzny pod warunkiem, że do czegoś przyda ci się jego "zewnętrzność"

Tak. Winmodem *jest* wybrakowany. Winmodem (np. Zoltrix Phantom) nie jest
modemem. W najprostrzej wersji jest to zwykła karta z kodekiem (zestawem
przetworników A/C C/A) i za całą resztę modemu robi procesor. W tych
droższych modemach jest trochę więcej tego, ale też nie ma wszystkich
elementów modemu i za brakujące elementy robi procesor. W normalnym modemie
tego nie ma. Procesor tylko wysyła dane do przesłania i komendy AT, więc
obciążenie procesora jest znacznie mniejsze. Poza tym posiadacze niezbyt
mocnych komputerów byliby w przypadku takich modemów zmuszeni do robienia
upgrade sprzętu - winmodemy przeważnie wymagają szybkiego procesora,
najczęściej co najmniej Pentium 133 lub nawet jakiegoś MMX'a. A co jak ktoś
posiada tylko 486 z PCI? Musi wtedy robić upgrade komputera. Więc te modemy
są tylko pozornie tanie, bo w rzeczywistości są drogie.
Poza tym już z doświadczenia (nie tylko własnego) wiem, że te same urządzenia
w wersji na PCI są wyraźnie gorsze niż w wersji na ISA. Przykłady:
- winmodemy - większość jest na PCI. Praktycznie to prawie że każdy modem
na PCI to winmodem.
- karta dźwiękowa Soundblaster 64 (chyba) jest o wiele lepiej zrobiona w
wersji na ISA niż w wersji na PCI. Znajomy to sprawdził (lepsze wartości
stosunku S/N, większy zakres dynamiki).
A wracając do Winmodemów - to badziewie działa tylko pod jednym i dokładnie
jednym systemem operacyjnym - Windows 95 (lub 98, ale to jest właściwie to
samo). Jak ktoś nie chce mieć Windows 95/98 to wtedy ma problem, bo takiego
modemu zainstalować się wówczas nie da - nie ma sterowników. Napisanie
sterownika jest niemożliwe - producenci tych badziewi nie chcą udostępnić
dokumentacji.

--
Paweł Świrek, KING_CRIM on IRC, sysadmin nzs.agh.edu.pl & nzs.org.pl
mailto:swierk_at_nzs.agh.edu.pl  http://nzs.agh.edu.pl/~swierk/