Re: Przekręcanie wypowiedzi z newsów w Rzeczypospolite

Autor: Gwidon Naskrent (naskrent_at_hoth.amu.edu.pl)
Data: Mon 30 Aug 1999 - 12:51:20 MET DST

On 29 Aug 1999, Jaroslaw Rafa wrote:

> Nie wydawalo mi sie, zebym robil cokolwiek zlego,

Zrobiles - pomagales w rozpowszechnianiu tresci objetych prawem autorskim,
to (pomocnictwo) chyba nie jest karalne, ale w koncu jakby sie uprzec...
<g>

> w koncu newsy sa
> forum publicznym, nie ma tu tajemnicy korespondencji

Za to sa prawa autorskie do artykulow.

> i netykieta generalnie
> dopuszcza forwardowanie postow z newsow na adresy e-mailowe.

Ale nie w celu ich wydrukowania w gazecie!

> Rowniez wydaje mi sie, ze "Rzepa" miala prawo wypowiedzi zamieszczone na
> newsach wydrukowac, gdyz IMHO mozna tu stosowac analogiczne zasady jak przy
> przedrukach materialow z innych gazet (newsy to dla mnie taka swoista
> gazeta), choc oczywiscie przyzwoitosc nakazywalaby skontaktowac sie z autorem

Przedrukowywac (bez pozwolenia) z innych gazet wolno tylko 'informacje o
aktualnych wydarzeniach spolecznych i politycznych'. Analogia do newsow
nie pasuje, jakbys ja nie obracal.

> postu i poinformowac go o zamiarze publikacji. Natomiast przekrecanie
> wypowiedzi, ktorego dopuscila sie "Rzepa", jest to po prostu skandal!!!
> W moich (i chyba nie tylko moich oczach) ta gazeta pograzyla sie takimi
> dzialaniami jeszcze bardziej.

A gdyby nie podpisali ze to pochodzi z listu, to byloby naruszenie
praw autorskich czy nie? (ot, taka zagadka dla zainteresowanych tematem :)

> Nie wysylalem tych listow bynajmniej z takim zamiarem, aby "Rzepa" je
> wydrukowala (i nie przypuszczalem, ze to zrobi), lecz chcialem uswiadomic

Coz... to sie zdaje lekkomyslnosc nazywa :-) Wina nieumyslna.

> P.S. Do "Wyborczej" niczego nie forwardowalem, nawet wtedy jeszcze nie
> wiedzialem, ze cokolwiek na ten temat napisali... Musieli sobie sami
> wziac z newsow...

Ich sprawa, ale skutek analogiczny.

GSN