Dlaczego karac adminstratora?

Autor: Krzysztof Wychowałek (xpert_at_indyw.most.org.pl)
Data: Thu 26 Aug 1999 - 14:22:07 MET DST

Jestem zdziwiony pomyslami karania administratorow serwera
newsowego za to, ze serwer taki przenosi tresci niezgodne z
prawem. Przypomina mi to zamysl karania listonosza za
roznoszenie listow zawierajacych nielegalne tresci. Serwer ICM
jedynie _przenosi_ grupy usenetowe jak setki tysiecy innych tego
typu serwerow na calym swiecie. Nie wydaje mi sie zeby
administrator mial jakakolwiek mozliwosc sprawdzania tresci
wiadomosci wysylanych na grupy. Zgodnie z danymi na
http://news.icm.edu.pl/fakty.html, przez serwer przechodzi 40 wiadomosci
na sekunde. Trzeba byloby zatrudnic kilkudziesieciu cenzorow czyatajcych
cala korespondencje!

O ile nawet w przypadku duzych krajowych dostawcow jak Polbox czy Onet
wydaje sie mozliwe aby administrator zagladal od czasu do czasu do
katalogow ze stronami WWW uzytkownikow, jest to absolutnie
niemozliwe w przypadku milionow wiadomosci przenoszonych
codziennie przez serwery Usenetowe.
Wydaje mi sie ze powinno probowac sie dojsc do samego zrodla
pornograficznych przesylek w Internecie. Gdy poltora roku temu
rejestrowalem grupe usenetowa polskiego ruchu ekologicznego
pl.soc.zieloni wymagalo to spelenienia wielu skomplikowanych
procedur, wypelniania formularzy, podania celu istnienia takiej
grupy. Nastepnie nazwa grupy musiala byc przedyskutowana w
Usenecie. Dopiero wtedy odbywalo sie glosowanie nad powstaniem
takiej grupy. Z tego co wiem podobne procedury stosowane sa nie
tylko w Polsce. Jaki wiec cel podal w formularzu zalozyciel grupy
alt.binaries.pictures.erotica.age13-17 ??? Kto glosowal za
powstaniem takiej grupy? Czy nie powinno sie raczej karac takich
ludzi (ewentualnie osobe odpowiedzialna w USA za tworzenie
nowych grup w Usenecie) niz "Bogu ducha winnego"
administratora serwera ICM, ktory nie mial nawet mozliwosci
przejrzec nazw wszystkich grup alt.* przenoszonych przez jego
serwer???
O wiele bardziej powaznym problemem jest dla mnie publikowanie
stron WWW zawierajacych materialy pornograficzne (z czym
zreszta dosc skutecznie walczy wiekszosc prowajderow) niz
materialy pornograficzne w grupach newsowych, ktore nie sa az
tak popularne jak WWW, dzialaja (przynajmniej w Polsce przy
korzystaniu z 0-202122) bardzo powoli i w prosty sposob mozna
ograniczac i kontrolowac (serwery newsowe z prawem dostepu)
grupe osob z nich korzystajacych.

kaw