Poszukiwanie psa pogrzebanego - Otwarty list do Ministerstwa Lacznosci (sorry za zle kodowanie)

Autor: futszak (futszak.WYTNIJTO_at_dione.ids.pl)
Data: Thu 12 Aug 1999 - 00:16:13 MET DST


Uprzejmie zwracam się z prośbą o wprowadzenie porządku w zakresie
warunków dostępu do Sieci Internet w naszym kraju, ponieważ obecna
sytuacja bardzo ten dostęp utrudnia.

Po pierwsze, utrzymywany przez wiele lat, po upadku ustroju
socjalistycznego, monopol na usługi telekomunikacyjne spowodował, że
Telekomunikacja Polska S.A. posiada i przez długi okres czas będzie
posiadała pozycję dominującą na polskim rynku, co jest wysoce
szkodliwe dla końcowych użytkowników sieci telekomunikacyjnej, a więc
dla wszystkich Polaków.
Ciągłe utrzymywanie parasola ochronnego nad TP.S.A. jest nikorzystne
nie tylko dla jej klientów, ale również dla jej samej.
Zbliżający się nieuchronnie moment otwarcia rynku, będący jednym z
warunków wejścia Polski do Unii Europejskiej, stanie się dla tpsa,
która obecnie jest w gruncie rzeczy postsocjalistycznym tworem, bardzo
szkodliwy. Dodatkowo wartość tpsa maleje wraz z odwlekaniem procesu
jej prywatyzacji z powodu który wyżej opisałem.

Po drugie, większość użytkowników korzysta z połączeń komutowanych z
siecią Internet. Struktura opłat z dostawcami Internetu
(tzw.providerami) oraz uruchomienie ogólnopolskiego numeru dostępowego
0202122 wpływa bardzo niekorzystnie na tych pierwszych, oraz powoduje
niemal całkowitą monopolizację tego typu usług co jest wysoce
szkodliwe dla użytkowników Internetu. Ciągła zajętość numeru,
transfery na poziomie niemal zerowym to jest efekt tego, że tpsa nie
ma konkurencji a użytkownicy i tak nie zmienią usługodawcy bo nie mają
takiej możliwości o czym szerzej nieco niżej.

Po trzecie, struktura opłat za numery dostępowe jest nieproporcjonalna
do rzeczywistych kosztów.
Jak wiadomo, koszty ponoszone przez operatorów (w tym szczególnie
przez TPSA) w bardzo niewielkim stopniu zależą od czasu połączenia,
natomiast opłata jaką ponosi użytkownik jest praktycznie wprost
proporcjonalna do czasu. Nie stosuje się żadnych (z wyjątkiem ElNet-u)
ulg dla osób którzy korzystają dużo, co szczególnie odbija się właśnie
na korzystających z Internetu poprzez łącza komutowane.
Przy średnim czasie korzystania z Sieci opłata za telefon staje się
bardzo wysoka dla przeciętnego użytkownika przez co nie jest on już w
stanie zapłacić dodatkowej opłaty za korzystanie z Internetu u
któregoś z prywatnych ISP.
Wszyscy operatorzy mają techniczną możliwość wprowadzenia ryczałtowej
opłaty za połączenia wewnątrzstrefowe, więc nie widzę przeciwwskazań
aby takie opłaty zostały wprowadzone. Dodatkowo istnienie wydzielonej
numeracji o prefiksie 020 (dostęp do sieci teleinformatycznych)
umożliwi wprowadzenie innych opłat dla dostawców Internetu jak dla
zwykłych abonentów.

Po czwarte istnieją obecnie możliwości techniczne wprowadzenie
rozliczeń między firmami telekomunikacyjnymi a dostawcami Internetu na
podstawie generowanego ruchu przychodzącego (w przypadku utrzymywania
opłat za czas połączenia) oraz odprowadzania części dochodów telcomów
na konto ISP. Taka sytuacja występuje w Wielkiej Brytanii (telcomy
odprowadzają 50-70% dla ISP) dzięki czemu końcowy użytkownik ma
możliwość wyboru firmy płacąc za jej usługi po cenie połączenia
telefonicznego. Telekomunikacja Polska S.A. przez ponad 2 lata
istnienia numeru dostępowego 0202122 udowodniła że nie potrafi na
bieżąco uzupełniać ilości dostępów przez co w wielu miastach
użytkownicy skarżą się na zajętość i nic nie wskazuje na to, aby ta
stuacja zmieniła się w najbliższej przyszłości.
Dodatkowo natura dostępu do Internetu, oraz pobierane opłaty wyłącznie
za czas w warunkach praktycznego praku konkurencji raczej nie
dopinguje TPSA do bieżącego udrożniania szczególnie łączy
międzynarodowych, dzięki czemu Polska jest praktycznie odcięta od
Świata jeśli chodzi o połączenia internetowe.

Po piąte jakość łączy międzycentralowych oraz abonenckich TPSA często
pozostawia wiele do życzenia, co staje się szczególnie uciążliwe dla
osób korzystających z Internetu.
Wielokrotnie się zdarza, że połączenie zostaje zestawione (i pobrana
za to opłata), natomiast jego jakość jest na tyle marna, że modemy nie
są w stanie uzgodnić protokołów i się rozłączają.
Sprawa pograsza się wraz ze zwiększniem opłay jednostkowej co ma
obecnie miejsce.
Istniejącym na dzisiejszy dzień wyjściem z sytuacji jest wprowadzenie
pierwszego zliczania po 30 sekundach trwania połączenia, ponieważ tyle
trwa uzgadnianie protokołów transmisji przez modemy w sieci
analogowej.

Po szóste, czas najwyższy na wprowadzenie ewidentnego zakazu
stosowania międzycentralowych łącz analogowych. Ich parametry bardzo
często odbiegają od przyjętych standardów i jedyną radą na to jest ich
natychmiastowa likwidacja, gdyż walka pojedyńczych abonentów z TPSA
(nie słyszałem żeby inni operatorzy stosowali tak stare technologie)
przypomina walkę z wiatrakami i jest delikatnie mówiąc słabo
skuteczna.
Dodatkowo brak łącz cyfrowych pomiędzy wszystkimi centralami znacznie
opóźnie już i tak znacznie spóźnione wprowadzanie technologi xDSL do
polskiej sieci telekomunikacyjnej.

Po siódme, ewidentny zakaz sosowania analogowych urządzeń powinien
również dotyczyć central telefonicznych zwanych analogowymi, a wiec
32ab, pc oraz ich pochodnych, gdyż nie spełniają one wymagań
stawianych przez współczesna technikę. Centrale mechaniczne
wprowadzają chwilowe zakłócenia, które wprowadzie nie przeszkadzają
specjalnie w prowadzeniu rozmów, natomiast mogą i bardzo często
szkodzą transmisji danych.

Po ósme, należy zwolnić z wszelkich opłat użytkowanie urządzen
pracujących w paśmie 2.4GHz, tak jak jest to w Unii Europesjskiej,
gdyż pasmo to świetnie się nadaje na rozwój urządzeń dostępowych przez
wszystkich niezależnych ISP, z pominięciem czesto niezbyt dobrej
jakości, sieci lokalnych telcomów.
Dodatkowo rozwój tego typu inicjatym umożliwiłby przyspieszenia
rozwoju Internetu na wsiach i w małych miasteczkach, gdzie opłacalność
instalowania sieci przewodowej jest bardzo niska, a czas zwrotu
inwestycji długi.

Po dziewiąte, utrzymywanie monopolu w zakresie usług typu "infolinia"
powoduje zahamowanie rozwoju tej usługi w porownaniu z sytuacja gdyby
konkurencja na tym rynku była.
Obecnie opłaty za tego typu usługu są kalkulowane na poziomie połączeń
krajowych, zasięg tych usług jest również ogólnokrajowy.
Tymczasem istnieje masa firm działających na rynku lokalnym (np.miasta
czy województwa) którym nie jest potrzebny ogólnopolski numer
bezpłatny.
Przykładem takich firm są providerzy Internetu, którzy mogliby
pobierać opłatę od swoich klientów i część z nich odprowadzać do firm
telekomunikacyjnych. Jest to odwrotna, ale prowadząca do tego samego
celu sytuacja w stosunku do opisanej w punkcie czwartym.
Biorąc pod uwagę obecny stan techniki, oraz wysokość opłat za
infolinie 800 można wysnuć wniosek, że dla posiadacza taki numer
działający w granicach centrali, dzielnicy, powiatu czy nawet
województwa mogłoby kosztować bardzo niewiele, a korzyści z niego
płynące dla wszystkich stron byłyby ogromne.

futszak

--
Dostep do Internetu - 40 PLN / miesiac - http://rubikon.pl


To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Wed 19 May 2004 - 16:23:30 MET DST