Re: ORBS ponownie

Autor: Artur Urbanowicz (artur_at_apollo.umcs.lublin.pl)
Data: Sat 15 May 1999 - 16:28:12 MET DST

Jaroslaw Rafa <RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl> pisze:
> [...]
> Na przyklad przez ten. Ale nie przez wszystkie.
> [...]

Ciesze sie, ze nie polemizujesz z reszta mojej wypowiedzi - oznacza
to najwyrazniej, ze traktujesz otwarte serwery pocztowe jako zlo
konieczne w pewnych szczegolnych sytuacjach.

Poniewaz technika autentykacji polaczen SMTP zostala opisana w RFC 2554
dopiero w marcu 1999, niewiele programow pocztowych potrafi z niej
korzystac. To naturalny stan rzeczy, ktory dosc szybko bedzie
sie zmienial, ale bez poparcia lub co najmniej zrozumienia problemu
ze strony osob opiniotworczych tempo tych zmian bedzie niewielkie,
a na uszczelnienie otwartych serwerow pocztowych przyjdzie nam czekac
kolejnych kilkanascie lat.

> A nie mozna ograniczac uzytkownikow do korzystania tylko z okreslonych
> programow pocztowych - w koncu moga sobie byc strony WWW z bajerami, dostepne
> tylko dla MSIE 4.0+ (jak ktos nie chce, zeby wszyscy mogli czytac jego
> strony, to poniekad jego sprawa), ale poczta jest na tyle podstawowa usluga,
> ze trudno kogos od niej odcinac dlatego, ze ma "nienowoczesny" program. A
> znajdz mi np. program pocztowy pod DOS-a, ktory cos takiego potrafi.
> [...]

Autentykacja polaczen SMTP jest tak pozadana cecha tego protokolu,
ze az trudno uwierzyc, ze trzeba bylo z gora 16 lat, by zostala
zestandaryzowana w RFC. Nie odwazylbym sie okreslic tak fundamentalnej
wlasciwosci jako "bajer" i wierze, ze Ty tez tego nie zrobisz.

Zastosowanie autentykacji polaczen SMTP pozwala raz na zawsze zakonczyc
historie otwartych serwerow pocztowych utrzymywanych wylacznie, podkreslam
- wylacznie na potrzeby dla uzytkownikow slacych poczte *spoza* sieci
lokalnych macierzystej instytucji.

Jak wynika z mojego doswiadczenia, osoby takie pracuja z domu
lub posluguja sie w podrozy laptopami, zas ich sprzet nie ogranicza ich
li tylko do oprogramowania DOS-owego nawet we wschodniej czesci Polski!

Pozdrawiam: Artur Urbanowicz