Re: spam (bylo: Lacza dzierzawione - o co tu chodzi?)

Autor: Wojciech Myszka (W.Myszka_at_immt.pwr.wroc.pl)
Data: Sat 15 May 1999 - 11:22:31 MET DST

On 14 May 1999, Jaroslaw Rafa wrote:

> [...]
> user_at_wsp.krakow.pl. Ci sami ludzie maja tez konta w Cyfronecie
> (user_at_cyf-kr.edu.pl), w KKI, w BCI, na roznych frikach i polboxach i w paru
> jeszcze innych domenach (np. jeden z moich uzytkownikow ma adres w domenie
> wloclawek.com). Chca moc wysylac poczte przez serwer WSP korzystajac z
> kazdego z tych adresow. Dzwonia z dialupow tepsy, Cyfronetu, BCI, a jeden
> nawet ze Stanow (ppp-xxxxx.netreach.net). To sa wszystko pracownicy WSP i
> maja prawo w tym celu korzystac z serwera WSP. Wiec regulki antyrelayowe nie

  [...]

  Musze przyznac, ze tego to ja akurat nie rozumiem. To ze ktos jest
  pracownikiem "mojego" instytutu oznacza tylko tyle, ze ma prawo do
  uzywania adresu _user__at_immt,pwr,wroc,pl i nic wiecej. Jezeli pragnie
  korzystac z innych adresow - jest to jego prywatna sprawa. Tym bardziej,
  jezeli wybiera dostawce uslug ktory nie oferuje dostepu do serwera SMTP.

  To, ze moja usluga jest darmowa, nie oznacza ze mam ja uwazac za zla i
  godzic sie na relajowanie poczty innych ISP (chyba, ze podpisalem z nimi
  odpowiednia umowe).

  Oczywiscie mozna powiedziec, ze w przypadku "prawdziwych" ISP powinni
  sie oni na to godzic (choc tez nie bardzo wiem czemu).

  Co prawda rozwiazanie pozwalajace na relajowanie poczty z adresu
  _realny_user__at_immt.pwr.wroc.pl jest tez dziura, ale sytuacja formalna
  jest nieco inna (relajowanie poczty tu *tylko* kradziez moich zasobow,
  podszywanie sie pod cudza tozsamosc to *juz* falszerstwo :-)

  Zgadzam sie, ze dzialanie TPSA stwarza tu pewien zamet (nie oferuja ona
  zadnych serwerow SMTP, bo w publicznej usludze nie oferuje kont
  pocztowych, ale nie oferuje tez zadnej autentykacji uzytkownika, ktora
  problem by w _pewnym_ zakresie uproscila)

  A wracajac do kwestii roznych ORBSow - problemem zaczyna byc co innego:
  ja mam na tyle malo poczty, ze na ogol moge przjrzec logi raz na dobe.
  Wiekszosc wpisow ktore robie generuja "transient error" i kazdy porzadny
  MTA powinien przez jakis czas ponawiac wysylanie poczty... Daje to sznse
  na reakcje: wpis do bazy danych uzytkownikow ktorzy moga przesylac
  poczte nawet ze "zlych" serwerow SMTP.

  Co sadzic jednak o takich, ktorzy na komunikat "451 costam" wywalaja
  list z kolejki? Ja uwazam ze zoptymalizowali swoje serwery pocztowe pod
  kontem wysylania spamu. Widac jest takie zapotrzebowanie...

  Wojtek

  PS

> Z listow widac, ze nie ja jeden mam taka sytuacje i ze sa jeszcze
> ludzie, ktorzy nie maja paranoicznego podejscia do sprawy relayowania i
> maja podobne jak ja zdanie o ORBSie. To zawsze podnosi na duchu... :-)

  Mam jednak nadzieje, ze dotrze w koncu do wiekszosc (wszystkich ??) ze
  "reklama" w Internecie powinna byc jednak cokolwiek ucywilizowana. Bo
  czym innym jest ogloszenie jakiejkolwiek firmy o jej produktach z
  podanym autentycznym adresem From i wyslana z serwera ich ISP (czy ich
  wlasnego) a czym innym bezsensowne listy wysylane z nieprawdziwymi
  adresami From oferujace szczescie w aerozolu... Ja chcialbym walczyc z
  tymi drugimi i dyskutowac z tymi pierwszymi.