Re: spam (bylo: Lacza dzierzawione - o co tu chodzi?)

Autor: Lukasz Grochal (lgrochal_at_washington.rotfl.pl.eu.org)
Data: Fri 14 May 1999 - 21:24:27 MET DST

RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl (Jaroslaw Rafa) pisze:

> Chodzi o to, ze np. ja na moim serwerze mam nie tylko userow o adresach
> user_at_wsp.krakow.pl.

Acha... to tak jak ja w Warszawie... w ogóle nie mam userów lokalnych
natomiast mam relay do Krakowa.

> Ci sami ludzie maja tez konta w Cyfronecie (user_at_cyf-kr.edu.pl), w
> KKI, w BCI, na roznych frikach i polboxach i w paru jeszcze innych
> domenach (np. jeden z moich uzytkownikow ma adres w domenie
> wloclawek.com). Chca moc wysylac poczte przez serwer WSP korzystajac
> z kazdego z tych adresow.

I niech to robią, gdy siedzą _wewnątrz_ Twojej sieci. Wtedy to ma sens
- wtedy jest szybsze. Gdy natomiast są _poza_ Twoją wewnętrzną siecią
rozsądnym rozwiązaniem jest _wyłącznie_ użycie serwera SMTP właściwego
domenie, czyli info.cyf-kr.edu.pl w przypadku Cyfronetu,
nova.kki.krakow.pl w przypadku KKI itd, lub właściwego aktualnemu
providerowi. Bo _nie_ jest to wolniejsze, a w przypadku roaming usera
(jak moich kilkunastu) pozwala na jednakową konfigurację bez względu
na miejsce pobytu.

> Dzwonia z dialupow tepsy,

Moi też... i jeśli tylko istnieją, to przyjmuję mail. Może to i jest
dziura, ale _nie_ma_ póki co mechanizmu autoryzacji, którego mógłbym
swobodnie użyć.

> Cyfronetu, BCI

Dwa wpisy w konfiguracji i po krzyku.

> To sa wszystko pracownicy WSP i maja prawo w tym celu korzystac
> z serwera WSP.

W sposób oczywisty przesadzasz. Czy mają konta lokalne - *@wsp.*? Jeśli
tak, to w czym problem? Pozostaje jedynie maleńka i mimo wszystko
nieatrakcyjna dla spamerów dziurka. Nie mają (używają innych)? To znaczy,
że mają swojego providera i to _on_ jest tym właściwym.

> Kiedy dwa lata temu konfigurowalem poczte na tym serwerze, chcialem zalozyc
> regulki antyrelayowe. Niestety, ogladajac rozne dostepne w sieci takie
> regulki (m.in. TS-a), nie znalazlem takich, ktore pozwalalyby mi przyjmowac
> poczte przychodzaca spoza lokalnej podsieci z adresami From wskazujacymi na
> nielokalne domeny.

I tu się właśnie wszystko rozbija: _po_co_Ci_to_? Najwyraźniej mamy różną
filozofię udostępniania usług. OK. Nie zmienia to faktu, że gdy po raz
pierwszy pół roku temu konfigurowałem pocztę, chciałem założyć regułki
antyrelayowe. I - o dziwo - domyślnym MTA w moim systemie okazał się
taki, w którym można to zrobić z palcem w d* i w 5 minut. Z postulowanym
przez Ciebie relayem dla domen nielokalnych włącznie.

> Trzeba wiec zupelnie osobno, niezaleznie od tego czy
> sie zablokuje relayowanie czy nie, wyblokowac adresy ORBSa

... tylko w pewnym dziwnym kraju, który ma 'darmowego', za to doskonale
pokazującego zasadę jakość - cena ISP'a ;)

> IMHO przyjecie przez relaya listu z lokalnym adresem From, chocby
> byl wyslany skadkolwiek ze swiata, jest dzialaniem niezbednym w
> sytuacji np. takiej jak moja, albo prawie kazdego ISPa

Jeszcze raz. Każdego 'ISP'-a w polskim znaczeniu tego słowa. Czyli
'providera kont pocztowych'. ISP to taki ktoś, kto ma własne modemy
i potrafi identyfikować swoich użytkowników.

> Z listow widac, ze nie ja jeden mam taka sytuacje i ze sa jeszcze ludzie,
> ktorzy nie maja paranoicznego podejscia do sprawy relayowania i maja
> podobne jak ja zdanie o ORBSie. To zawsze podnosi na duchu... :-)

I Szymon niczego Cię nie nauczył? To ja w BCI mam takie konto, na które
przychodzi dziennie jakieś 500 zwrotów z postmastera. Puścić to przez
Ciebie? Może to Ci uzmysłowi, że darmowe ułatwianie zadania spamerom
może być uciążliwe również dla Ciebie.

--
(-) Lukasz Grochal                                     lgrochal_at_rmf.pl
                                                  (for PGP key visit:)