Re: tpsa & proxy serwer

Autor: Michal Mosiewicz (mimo_at_interdata.com.pl)
Data: Sat 27 Feb 1999 - 00:19:56 MET

Wojtek Sylwestrzak wrote:
> [...]
> >

> tak, ale to jest wlasnie kontrola *z inicjatywy usera*, a nie serwera.

Nie wiem, czy dobrze rozumiem - czy chodzi Ci o to, że to użytkownik
powinien zadbać o to, żeby cache dostarczył mu najświeższy dokument?
Polecam następujące zdanie uwadze:

   However, because non-transparent operation may confuse non-expert
   users, and may be incompatible with certain server applications (such
   as those for ordering merchandise), the protocol requires that
   transparency be relaxed

  o only by an explicit protocol-level request when relaxed by client
     or origin server

  o only with an explicit warning to the end user when relaxed by cache
     or client

Wniosek: Inicjatywa usera lub serwera może być użyteczna _jedynie_ do
osłabienia transparentności. Ale cache nie może sam z siebie domniemać,
że użytkownik zadowoli się mniej świeżym dokumentem i wymagać, że jak
chce świeższego dokumentu to niech sobie poprosi. W szczególności
kawałek dalej czytamy:

13.1.1 Cache Correctness

   A correct cache MUST respond to a request with the most up-to-date
   response[...]

Dalej jest kilka punktów, które oznaczają co to znaczy, że odpowiedź
jest "most up-to-date". Ważne jest, że jeśli ani odpowiedź serwera nie
zawiera żadnych nagłówków wskazujących na czas ważności, ani klient tego
czasu nie określa, to nie można powiedzieć, że odpowiedź jest
up-to-date, dopóki dokumentu się nie porówna z serwerem.

Jeśli cache wprowadzi swój własny warunek na ważność dokumentu, to tylko
wraz z "explicit warning". Więc o ile serwer/przeglądarka Michała nie
dodawały nagłówków Expires lub innych Cache-control i o ile cache nie
dodawał warningów o nieważności (a jeśli to squid z serii 1.1, to ich
najprawdopodobniej nie było, nowszych nie sprawdzałem), to w sensie RFC
2068 nie działa poprawnie.

Michał

--
WWW: http://www.lodz.pdi.net/~mimo  tel: Int. Acc. Code + 48 42 2148340
add: Michal Mosiewicz  *  Bugaj 66 m.54 *  95-200 Pabianice  *   POLAND