Kolejny pomysl monopolisty (bylo: Bez komentarza...)

Autor: piotr_at_provider.pl
Data: Sun 17 Jan 1999 - 03:49:32 MET

In pl.listserv.polip J.F. <jfox_at_friko6.onet.pl> wrote:
> Co do providerow - do to jest sprawa dla UA. Podrecznikowy wrecz
> przyklad nieuczciwej konkurencji. Ciekawe ze tylko Zigzag wystapil z
> wnioskiem...

(nie wiem, czy ktoś nie pisał już o tym, ale mam przed sobą 500 postów 'Re:
Bez komentarza' i jeszcze przez nie nie przebrnąłem)

Otóż we Wrocławiu pewien dyrektor w TP S.A. wydał zarządzenie, że nie wolno
zestawiać linii dzierżawionych przechodzących przez więcej niż jedną
centralę. Kable międzycentralowe mają być wycinane, zamiast nich mają być
światłowody, 'tak jest w całej Europie i wypad z baru'.

W tym momencie dostawca internetu nie można podłączyć klienta, który znajduje
się poza obszarem centrali, w której tenże dostawca się mieści. Firma nie
może również utworzyć węzła w obszarze centrali, w której znajduje się
klient, bo nie dostanie linii dzierżawionej między swoją centralą a
nowopowstającym węzłem.

Jedyne co może zrobić to:
a) powiedzieć klientowi: 'Skorzystaj Pan z usług Polpak-T, bo my tego Panu
   nie zrobimy'
b) utworzyć węzeł w obszarze centrali klienta, podłączyć ten węzeł do Polpaku,
   a następnie podłączyć klienta do siebie (bo na to TP S.A. już pozwoli)
c) wydzierżawić od TP S.A. kanał cyfrowy (dla przykładu - za 2Mbps
   płaci się miesięcznie 900 zł netto + jakieś 400 zł za kilometr -
   - wg http://www.tpsa.pl/taryfy/lacza/ )
d) zrobić radiolinię (wiąże się to z kłopotami np. z siłą sygnału przy
   urządzeniach pracujących z małą mocą w pasmie ISM lub z koszmarnymi
   opłatami za częstotliwość w innych pasmach i z większą mocą, o cenach
   sprzętu nie wspominając)

Najtańsze i najrealniejsze jest rozwiązanie 'b)' - tylko że wówczas aby
objąć swoimi usługami np. cały Wrocław trzeba z 10 (albo i więcej) razy
podłączać się do Polpaku-T (węzeł przy każdej centrali i np. każdym
koncentratorze wysuniętym na światłowodzie z centrali).

W ten sposób - de facto - płacimy Polpakowi 10 razy za to samo. I innego
wyjścia nie ma. A TP S.A. kasę będzie zgarniać szuflami.

I czy to się nadaje do Urzędu Antymonopolowego?

Pozdrawiam,

Piotr

P.S. A poza tym we Wrocławiu nie mają wolnych portów w Polpaku i firmy
     czekają baaaardzo długo na podłączenie.