Re: Pytanie do fachowcow (i monopolisty)

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Sat 09 Jan 1999 - 15:33:07 MET

Dnia 9 Jan 99 o godz. 0:53, Moi napisal(a):

> Ja ciebie chyba nie rozumiem... To znaczy, pytasz, z jakiego powodu jest
> taryfikacja impuls co 3 minuty?
>
> **Chyba mnie istotnie nie rozumiesz. Choc, swoja droga, to ciekawe pytanie,
> czemu taryfikacja jest co 3, a nie 2, 5, 4, 8, 6... minut?
Nawzajem zesmy sie nie zrozumieli. Mnie nie chodzilo o to, dlaczego akurat co
3 minuty, tylko dlaczego *w ogole* jest taryfikacja za czas polaczenia. O to
chodzilo w twoim pytaniu?
Moge tylko snuc hipotezy... za czas zajetosci lacza???

> Gdybys nadal nie rozumial istoty pytania - obrazowo.
> Jadac taksowka placisz za trzy kilometry 10 zlotych.
> Jadac 300 kilometrow, zaplacisz 1.000 zlotych.
> Dlaczego? Bo taksowka spali 100-krotnie wiecej
Gdy wynajmujesz mieszkanie przez 10 miesiecy, zaplacisz 10 razy tyle co za 1
miesiac, chociaz mieszkanie nie zuzyje sie 10-krotnie bardziej ;-). Placisz
po prostu za czas, przez jaki zajmujesz lokal. Mysle, ze w tepsie jest
analogicznie - placisz za czas, przez jaki zajmujesz lacze.
Czy jest to (zarowno w przypadku mieszkania, jak i telefonu) faktycznie
uzasadnione kosztami eksploatacyjnymi, to juz inne pytanie...
Ale *jakis* system rozliczania trzeba przyjac, a taki (liniowo za czas)
bardzo dobrze trafia do "chlopskiego rozumu", IMHO.
Gdybys np. robil taryfikacje wedlug pierwiastka z dlugosci polaczenia
(zalozmy - nie wiem czy to ma w ogole sens), to "chlopski rozum" by nie
rozumial dlaczego, i robilby awantury "dlaczego ja rozmawialem 4 razy krocej
od sasiada, a zaplacilem tylko 2 razy mniej?". Generalnie ludziom sie wydaje,
ze jezeli oplata zalezy liniowo od jakiegokolwiek parametru, to jest
"sprawiedliwa", a wiec taki sposob taryfikacji zmniejsza liczbe potencjalnych
pretensji do tepsy, ktore moglyby wyniknac przy innym sposobie - to tez moze
miec znaczenie...
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj_at_inf.wsp.krakow.pl