Re: Nask i jego 150 Mbps

Autor: Andrzej Maciek S. (askrz_at_nask.pl)
Data: Tue 24 Nov 1998 - 20:56:02 MET

Wojciech Myszka wrote:
 [...]
> [...]
>
> I jeszcze jedna uwaga na marginesie: jak teraz padlo lacze w swiat
> (12:45 +/-) to od razu poprawily sie paramatry polaczenia do
> SunSITE... Ot, takie naczyna polaczone :-)
>
> Choc to ostatnie moze byc spowodowane wylaczeniem tam serwera www?!?!

Mysle, ze to "na marginesie" moze miec pewne znaczenie. Jezeli ktos ma np.
lacze abonencki 2Mbps, a na nim _sredni_ ruch ok 1,9Mbps (strzelam wartosci
z powietrza) to chyba jest jasne, ze do strat na wyjsciu na swiat dokladaja
sie straty wlasnie na laczu klienta. Wtedy wlasnie moze miec miedzy innymi
miejsce efekt taki jak wyzej. Spada ruch na swiat - zwalnia sie lacze
abonenckie dla ruchu np. do ICM.

Ogolnie mam wrazenie, ze duza czesc lacz akademickich jest
"oszczednosciowa". Brana jest stosunkowo niewielka przepustowosc bez
wprowadzania restrykcji we wlasnej sieci (nie mam na mysli ograniczanie
lacz wewnetrznych, a raczej dzialania administracyjno - ekonomiczne). W
wyniku lacza sa przeciazone (w cenniku NASK jest mowa o srednim ruchu na
poziomie 30% lacza jako wartosci granicznej), a straty nie tylko sie dodaja
ale i pomnazaja.

Nie tlumaczy to oczywiscie strat na laczu w Szwecji, ale cos jednak
tlumaczy. Testy o ktorych pisalem robilem na nieobciazonym laczu abonenckim
i naprawde dalo sie pracowac (ruch akademicki).

Co do statystyk, to _widzimy_ co sie dzieje i _powtarzam_, pracujemy nad
tym... Takie gadki jak tu ktos napisal ("X/5", "10*X" itp.) sklaniaja mnie
do wniosku, ze nie warto sie wlaczac na polipa i oczekiwac tu powaznych
dyskusji. (przepraszam, bez sensu sie wkurzylem, ale w NASK o dzialaniu
sieci Internet to mimo wszystko co nieco wiemy i milo bylo poczytac - no
dobra nie bede konczyl ;).

I na koniec. Jezeli ktos swiadczy uslugi komercyjne to moze warto
zastanowic sie nad przejsciem na lacza komercyjne i operatorskie. Wtedy
dokladnie wiadomo za co sie placi, dostep do swiata jest kanalem o
gwarantowanej przepustowosci, nie ma klopotu z BGP (BGP jest, klopotu nie
ma ;). Wada jest tylko to, ze rozliczenia sa miedzyoperatorskie, takie jak
my mamy w Szwecji - czyli niestety w duzej mierze za ruch (przewidywalny,
ustawialny i okreslony, choc jest to niewatpliwie wartosc zmienna).

Jeszcze nie do konca zniechecony
-AMS

*** wyrazone tu opinie sa nadal jedynie moje ;) ***