Autor: Krzysztof Gmyr (krzysztof_at_gmyr.priv.pl)
Data: Tue 10 Nov 1998 - 15:03:58 MET
Witam,
ponizej zamieszcza tresc listu jaki wyslalem na adresy:
hutnik_at_vogel.pl <--- dyr. Reklamy
dziekanska_at_chip.pl <--- red. naczelny CHIP
chip_at_vogel.pl <--- jakis ogolny adres redakcji
Mozecie wysylac ten sam list, albo z przerobkami, gdzyz nie jestem
dobrym pisarzem :)))
ps: wykorzystalem czesc listu od p. Ryszarda Stolarza (to ten taki
typowo prawniczy wywod, za co mu serdecznie z tego miejsca dziekuje).
<-- poczatek listu -->
Witam serdecznie,
W "CHIPie 11/98" (str. 242) wasza redakcja zamiescila reklame firmy
"Seonet". Niestety reklama ta jest niezgodna z prawem, a w szczegolnosci
z ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
W punkcie drugim czytamy:
"Oferujemy opublikowanie stron Panstwa firmy w Internecie na serwerze w
Polsce oraz USA, ze wzgledu na niewidocznosc polskiego Internetu za
granicami kraju." (koniec cytatu)
Co oczywiscie jest nieprawda, o czym wiedza wszyscy, ktorzy korzystaja z
Internetu..
Jednym z czynów nieuczciwej konkurencji jest reklama wprowadzajca w
błd,
należy tu wyjć od klauzuli generalnej umieszczonej w art.3 p.2 ustawy
o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Zgodnie z powyższym artykułem czynem nieuczciwej konkurencji jest m.in.
wprowadzajce w błd oznaczenie przedsiębiorstwa , fałszywe lub
oszukańcze
oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów lub usług.
Wszystkie wyżej cytowane sytuacje mog być przedmiotem reklamy , która
będzie reklam nieuczciw. Art.14 omawianej ustawy również uznaje za
czyn
nieuczciwej konkurencji rozpowszechnianie nieprawdziwych lub
wprowadzajcych w błd wiadomoci o swoim lub innym przedsiębiorstwie
albo
przedsiębiorcy.
Jeżeli elementy z art.3 i 14 znajduj się w reklamie to spełniona będzie
hipoteza przepisu art.16 ust.1 p.2 zakazujca reklamy wprowadzajcej w
błd
i mogcej przez to wpłynć na decyzję klienta co do nabycia towaru lub
usługi.
Między wymienionymi artykułami istnieje zależnoć, trudno bowiem sobie
wyobrazić by przedsiębiorca prowadzcy reklamę wprowadzajc w błd
działał
w innym celu niż wymagane przez art.14 przysporzenie sobie korzyci.
Nie
zawsze jednak rozpowszechnianie wprowadzajcych w błd informacji w celu
przysporzenia korzyci będzie reklam wprowadzajc w błd.
Możemy wyróżnić reklamę kłamliw - poddajc się weryfikacji i
oszukańcz,
która wywołuje mylne wyobrażenie jedynie poprzez stworzenie
odpowiedniego
klimatu
Czy redakcja CHIP'a zamierza podjac jakies kroki w celu wyjasnienia tej
sprawy? i jakie jest oficjalne stanowisko redakcji i wydawnictwa?
Chcialbym jedynie zaznaczyc, ze w gazetach wolno zamieszczac jedynie
reklamy zgodne z prawem i kazde wydawnictwo odpowiedzialne jest za
zamieszczanie reklam z nim niezgodnych.
Zapraszam rowniez na liste dyskusyjna pl.comp.www, pl.soc.prawo gdzie
obecnie rozwija sie dyskusja wlasnie na temat tej reklamy.
Prosze o zezwolenie na cytowanie ew. odpowiedzi na ten list na listach
dyskusyjnych.
pozdrawiam
<-- koniec listu -->
-- --==--==--==--==--==--==--==--==--==-- ** PROMPT ** -- Studio projektowe Krzysztof Gmyr -- prompt_at_gmyr.priv.pl --==--==--==--==--==--==--==--==--==--
To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Wed 19 May 2004 - 16:17:40 MET DST