Re: Numery i adresy VIP Re: 0202122 identyfikuje dzwoniacego

Autor: Adam Płaszczyca (_555_at_irc.pl)
Data: Wed 04 Nov 1998 - 00:25:42 MET

In pl.listserv.polip Robert Maron <robmar_at_lipa.mimuw.edu.pl> wrote:

> nie wiem o czym mowicie, ale tak z grubsza, to Darius tu akurat ma racje -
> oczywiscie znajac f-cje, przy tak malej przestrzeni danych latwo mozna ją
> odwrocic brutalnie; co oznacza, ze albo tpnet bedzie uzywal tego wylacznie
> do identyfikacji (wtedy moze dokladac np. wartosc pseudolosowa 128bitowa),
> ale takiego id nie da sie uzyc do banowania ani blokowania newsow; albo
> bedzie musial trzymac salt w wielkiej tajemnicy... :-(

Nieprawda - istnieją takie metody które uniemożliwiają odkodowanie
informacji. Na przykład crypt, którym są kodowane hasła w systemach
unixowych. Z tym, że rozłożenie czegoś takiego jest możliwe inną drogą -
znając algorytm można podstawiać kolejne numery i sprawdzać, czy czasem
nie uzyska się w wyniku kodowania takiego samego zakodowanego ciągu
znaków.

Jednak w tym przypadku, jakim jest kodowanie numerów sprawa jest o wiele
prostsza. Wystarczy prosty mechanizm. Mamy numer telefonu gościa i
wykonujemy następujący algorytm (zakładam, że identyfikatory są
liczbami, ale to nie zmienia całości rozumowania):

1. czy numer jest w bazie danych? - jeżeli tak, to weż identyfikator
przypisany do tego numeru.
2. Jeżeli nie, to weź największy identyfikator z bazy danych
3. zwiększ go o jeden
4. zapisz do bazy numer wraz z identyfikatorem
5. zwróć identyfikator

W ten sposób przypisywanie numerów (identyfikatorów) jest absolutnie
losowe i bezalgorytmowe. Numerki które służą za identyfikatory ida w
kolejności podłączania sie abonentów. Oczywiście zamiast przypisywac
kolejny numer można losowac identyfikator i sprawdzać tylko, czy jest
unikalny, ba, można pozwolić użytkownikom, aby sami go sobie wybierali.
Wszystkie rozwiązania są dopuszczalne. Jedyny warunek to to, aby baza
danych była niedostępna dla osób niepowołanych.

Pozdrawiam

--
    /_  _______      Adam Płaszczyca (+48 22) 679-18-62