Re: VERITY jezyk zapytan

Autor: Darius Jack (dariusz_at_usa.net)
Data: Sat 31 Oct 1998 - 22:23:33 MET

> Mozliwe, ze cie z kims pomylilem, na przyklad z ekspertem od systemow
> wyszukiwania tekstowego, ale ja prosilem o analize techniczna mozliwosci
> i zastosowan. Jesli nie rozrozniasz analizy produktu od strony
> technicznej, analizy porownawczej czy oceny zastosowan na danym terenie
> od informacji marketingowej, to trudno.

Nie jestem ekspertem od systemow wyszukiwania pelnotekstowego, bo to
naprawde malo znaczy. Jestem producentem wyszukiwarek pelnotekstowych w
oparciu o najbardziej zaawansowane procedury wyszukiwania,
skojarzeniowego, negacyjnego, NN, AI i napisalem definicje miary
odleglosci dokumentow , wybieranych przez wyszukiwarke w procesie
wyszukiwania pelnotekstowego , pelnotekstowego + szukanie po polach.

Podstawa konstrukcji miary byla obserwacja procedury wyszukiwania
kolejnych dokumentow przez studentow korzystajacych z AltaVisty i innych
wyszukiwarek.

Przebiegala ona mniej wiecej tak:

Osoba 1:
Czego Pan/Pani szuka : tego i tego ...
Prosze to wpisac
i co otrzymalismy : to i to
ktory dokument Pani/Pana zdaniem jest tym szukanym: ten i ten i ten
czemu: a dlatego bo : .....

I tak po godzinie zapytan, szukania, mialem ankiete od konkretnego
studenta szukajacego konkretnej informacji przy uzyciu konkretnej
wyszukiwarki.

(jeszcze taka uwaga, ze to badanie bylo robione w Stanach bo szybciej
i latwiej o studentow do wspolpracy, poza tym nie mialem jeszcze modulu
polskiej fleksji.

Przetestowalem tak prawie 100 osob, w tym siebie, znajomych, rodzine.
I efekty tych badan sa naprawde zadziwiajace, a reguly zaleznego
wyszukiwania trudne do zdefiniowania.
Po tych badaniach zaczalem konstrukcje miary na zbiorze dokumentow
indeksowanych przez wyszukiwarke Internetowa i uwazam, ze jest to
sensowna droga.

Ja wiem, kto jest
> przedstawicielem handlowym Verity w Polsce, znam URL do producenta i ja
> bede potrzebowal informacji marketingowych, to sie tam zwroce.

mam nadzieje, ze nie wszystkie informacje beda marketingowe.
Tu
> pytalem cie o twoje zdanie na temat systemu, na tle innych.

Nie prowadze tutaj analizy porownawczej. Kazdy ma swoje preferencje i
swoje zdanie.
Jedynie opisuje kolejno opcje wyszukiwania i ze swej strony podaje
algorytm funkcji realizujacej te opcje wyszukiwania.

Efektywnosc to tez konstrukcja bazy danych, metody indeksowania, ilosci
indeksow, zastosowanych procedur wyszukiwania, uzywanego komputera.

Chetnie uslysze twoje zdanie, ktora wyszukiwarke preferujesz i dlaczego
?

Na razie go
> nie znam, poza tym, ze jest podobny do innych, tylko operatory sie
> inaczej nazywaja.

> A jak w Verity Topic mozna sobie poradzic z tym problemem?

Wiem jak sobie ja z tym problemem poradzilem, ale o tym napisze pod
koniec seminarium.

> Jaroslaw Zielinski
Wiem jak sobie poradzil z tym problemem Yahoo.
Zatrudnil ludzi, ktorzy sami oceniaja dokument, nadaja mu range, slowa
kluczowe i zastepuja search engine. A nastepnie podpinaja dokument
do galezi swojego drzewa wyszukiwarki.
Ale o tym ktora galaz - to decyduje czlowiek, nie maszyna.

Milego wyszukiwania w Internecie.
jack