Re: Malo kto Linuxa

Autor: Jan Rychter (jwr_at_rgstudio.com.pl)
Data: Wed 07 Oct 1998 - 23:24:03 MET DST

 Jarek> Jan Rychter wrote:
> [...]

 Jarek> 5-7 mln maszyn na calym swiecie z Linuxem wobec 250 mln maszyn z
 Jarek> Windows, czyli 1:35, przy wzroscie Linuxa okolo 30% i Windows NT
 Jarek> - ponad 40 procent ten stosunek na razie ma szanse zmieniac sie
 Jarek> raczej na niekorzysc.

 Jarek> Byc moze w Polsce te proporcje sa bardziej korzystne dla Linuxa,
 Jarek> ale nie sadze, by duzo bardziej. Ile moze byc uzytkownikow? 100
 Jarek> tysiecy?

Szkoda, że wyciąłeś resztę tego co wcześniej napisałeś. Nie przekonałeś
mnie -- przedtem pisałeś, że "mało kto się decyduje", zaś teraz podajesz
jakieś dane (źródło?), które próbują oddać obecny stosunek maszyn
Linuxowych do maszyn z Windows (Jaka wersja? Nie można porównywać
gruszek z jabłkami!).

Tylko dane na temat wzrostu mają związek z pytaniem, jakie zadałem, zaś
tych już zupełnie nie rozumiem (jakie źródło?), nie rozumiem też Twojej
opinii "ten stosunek ma szanse zmieniać się raczej na niekorzyść".

Pytałem, bo zaciekawiła mnie Twoja pewność. Źródła mi znane wskazują na
zupełnie inny trend. Zauważ też, że:

-- Informix, Borland, Software AG (ADABAS-D) mają już wersje swoich
   serwerów RDBMS na Linuxa (Informix, notabene, właśnie został Głównym
   Sponsorem "Jesiennych Warsztatów Linuksowych", czyli pierwszej
   konferencji PLUG!)
-- Oracle, Sybase, IBM już wydają wersje "developer", zaś pełne wersje
   będą w ciągu 2-3 miesięcy
-- Intel i Netscape inwestują w Red Hat Inc.
-- nawet Sun Microsystems zostaje członkiem Linux International
-- Corel przenosi komplet oprogramowania biurowego na Linuxa (już można
   testować WordPerfect!)
-- Compaq zapowiada wspieranie i preinstalowanie Linuxa na swoich
   maszynach
-- nawet Ballmer przyznaje, zapytany o Linuxa: "yes, we're worried"

To wszystko wydarzyło się w ostatnich powiedzmy 2-3 miesiącach. Byłbym
ostrożny w ferowaniu wyroków o "szansach zmieniania się stosunku na
niekorzyść". Chciałbym zobaczyć taki entuzjazm producentów
oprogramowania na widok dowolnego innego nowego systemu
operacyjnego. Dodam, że Linux marketingu obecnie ma blisko zera, co
oznacza, że wszyscy producenci wymienieni powyżej zdecydowali się na ten
ruch albo kierowani zapotrzebowaniem rynku (krzyczące masy klientów) lub
widząc w tym systemie przyszłość.

Jestem też zdania, że _zawsze_ większe szanse wzrostu w dalszej
perspektywie będzie miał system lepszy technicznie, mniej wymagający,
logiczny, otwarty. Marketing czyni cuda, ale nie można na dłuższą metę
promować gorszych rozwiązań, to musi się kiedyś zapaść.

Martwi mnie też trochę, że choć w zawodzie dziennikarskim powinna być
ceniona obiektywność, wielu dziennikarzy (szczególnie piszących o branży
informatycznej) ograniczyło swoje źródła do dość tendencyjnych i
nieobiektywnych, równocześnie zamykając się na wszelkie inne sygnały. To
trochę tak, gdybym pisał artykuły na podstawie http://slashdot.org/,
http://lwn.net/, http://www.redhat.com/ oraz statystyk firmy RG Studio,
której 100% klientów używa Linuxa, twierdząc równocześnie, że jest to
obiektywne spojrzenie na rynek i ferując wyroki na temat przyszłości
systemów operacyjnych. Uważajcie więc, panowie dziennikarze -- bo o
utratę obiektywności sądów łatwo, ale o odzyskanie zaufania czytelników,
którzy za rok-dwa zauważą, czym byli karmieni, będzie znacznie trudniej.

pozdrawiam,
--J.

PS: zainteresowanym polecam np.:
http://www.oracle.com/
http://www.informix.com/
http://www.redhat.com/
http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?file=/chronicle/archive/1998/09/08/BU85830.DTL
http://cgi.zdnet.com/zdpoll/question.html?pollid=6927&action=a
http://www.nydailynews.com/1998-09-06/new_york_now/technology/a-4229.asp
http://www.techweb.com/wire/story/TWB19980823S0002

... i inne, najwięcej odnośników można znaleźć właśnie na
http://www.redhat.com/