Re: Konkrety: Niekompetencja NASK

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_intrepid.pm.waw.pl)
Data: Thu 24 Sep 1998 - 23:11:17 MET DST

Artur Grzymala <artur_at_zoo.pl> writes:

> NASK stara sie z tego zrobic dzialalnosc w imie dobra spolecznego,
> nie zwracajac uwagi na takie drobnostki jak prawo, umowy itd.

Nie zauwazylem, przynajmniej nigdy mi NASK tego nie powiedzial.
Za to slyszalem juz od nich, ze nie robia tego spolecznie.
Z drugiej strony, przynajmniej dzialalnosc domenowa NASK nigdy
nie wydawala mi sie calkowicie niezgodna z np. prawami logiki
- NASK robil rzeczy zle i dobre.

> Nigdy nie napisalem, ze domeny beda za darmo, zreszta to sie Panu
> najbardziej nie podobalo w calym projekcie. Twierdzilem, ze nie chce na
> tym zbijac fortuny i chce jedynie, zeby wplywy z rejestracji pokrywaly
> rzeczywiste koszty, ktore mozna obnizyc niemalze do poziomu oplat
> za domeny CO dla NASK. Poniewaz oplaty dla NASK, mam nadzieje,
> nie beda rosnac z roku na rok, pozwoli to sukcesywnie obnizac oplaty
> pobierane za utrzymanie domen od naszych klientow.

Najbardziej nie podoba mi sie fakt, ze chce Pan sprzedawac rzeczy,
do ktorym nie posiada Pan prawa wlasnosci. Nie jest dla mnie istotna
cena, za jaka te rzeczy maja byc sprzedane, ani tez czy oplaty maja
tylko pokryc koszty. Uwazam, ze nie ma Pan zadnego prawa do spekulowania
domenami. Gdyby podobne dzialania prowadzil Pan np. z nazwami (np. firm),
to przypuszczam, ze musialby Pan pokryc juz wiele kosztow sądowych.

Uwazam, ze oplaty roczne za delegacje domeny - wprowadzane podobno przez
NASK - bedą skutkiem wlasnie takich spekulacji, jak przeprowadzane
przez Pana - beda po prostu wprowadzone w celu ograniczenia rezerwacji
domen. Moje przypuszczenia maja zreszta potwierdzenia w samym NASK.
A wiec przez Pana (byc moze nie tylko) zmuszeni bedziemy do placenia
za utrzymanie delegacji wlasnych domen. Prosze wiec nie pisac tu
o zadnym obnizaniu oplat.

Dodatkowo musze stwierdzic, ze administracja TLD .pl przez NASK opiera
sie na jakichs podstawach - chocby takiej, ze NASK od poczatku sie
tym zajmuje (-> powiedzmy, w kazdym razie w porownaniu do firmy CO
NASK zajmuje sie tym od poczatku). Natomiast nie widze zadnej podstawy
- szczegolnie moralnej - do tego, by zajela sie tym firma CO.

Wiem juz, ze nie zamierza Pan powierzyc administracji domenami
osobom (prawnym, fizycznym lub jakimkolwiek), ktore maja prawa
do zarejestrowanych przez Pana nazw (do ktorych Pan nie posiada praw).
Mam nadzieje, ze te sprawy skoncza sie podobnie jakby byly to
nazwy firm.

Zeby nie bylo watpliwosci - nie widze nic zlego w rejestrowaniu przez
Pana domen .eu.pl, .or.pl itp - oczywiscie oprocz tworzenia balaganu
w samym .pl - chyba, ze istnieje ktos posiadajacy do takich nazw
wieksze od CO prawa. Uwazam jednak, ze powinien Pan zostawic
domeny typu www.zamosc.pl - ich wlascicielom.

--
Krzysztof Halasa