Re: iexploder contra netscape

Autor: Tomasz Rys (tomasz.rys_at_clico.krakow.pl)
Data: Mon 21 Sep 1998 - 16:59:14 MET DST

Witam,

nie jestem zapisany na listę polip, ale ponieważ list ten został mi
podesłany do komentarza, pozwalam sobie na odesłanie paru uwag.

Ziemek Borowski wrote:

> Pewnie firmie Clico z Krakowa (która w chyba na Komputer-Expo z
> hukiem ogłosiła że wiosną będzie przetłumaczony... ;-)

Tak naprawdę to nie Clico ogłosiło, że NC będzie przetłumaczony, ale
samo Netscape na wystawie Komputer-EXPO. Personalnie zrobił to p. Suresh
Patel. W świetle umowy, którą mieliśmy podpisać z N naszym zadaniem była
tylko koordynacja procesu lokalizacji. Do zakończenia prac nad tym
tematem jednak jeszcze nie doszło i nie wiem kiedy dojdzie ponieważ:

- jak wiadomo N na początku tego roku wpadło w (pozorne) tarapaty
finansowe, co doprowadziło do zwolnień
- dziwnym trafem spora część grupy prawników (??) odeszła z N
- zmienił się także zespół lokalizacyjny
- doprowadziło to do sytuacji, w której N zaczął z nami renegocjować
umowę, która - tak na marginesie - nie była w momencie ogłoszenia przez
p. Suresha Patela "Communicatora po Polsku" jeszcze podpisana
- Clico nie chciało się zgodzić na zmiany w procedurze lokalizacyjnej,
bowiem interesował nas produkt zlokalizowany profesjonalnie. W końcu źle
zlokalizowany NC to dużo gorzej niż jego brak.
- Jak nie wiadomo o co chodzi to dokładnie wiadomo gdzie leży problem -
koszty.
- W tak zwanym międzyczasie N udostępniło źródła Mozilla oraz
"Localization Toolkit" za darmo, czyniąc tym możliwym zlokalizowanie
przeglądarki przez kogokolwiek.
- N zmieniło także strategię w odniesieniu do wszystkich swoich
produktów, a do przeglądarki w szczególności. Walka z Microsoftem na
przeglądarki przestała N interesować, a spore siły skierowano w
rozwijanie "Application Server" i innych produktów e-commerce.
- Z początkowych 1000 przeglądarek dziennie rozdawanych przez N w
miesiącach luty, marzec, kwiecień aktualnie rozdaje się ok. 500
dziennie, mimo, że produkt nadal nie jest zlokalizowany.
- Na naszym serwerze utrzymuje się nadal przewaga NC nad IE
(http://www.clico.pl/clico/stat/przegladarki.html), co oczywiście o
niczym nie świadczy.
- Przeprowadzone analizy wskazują, że sprzedaż komercyjnych, drogich
produktów N nie bardzo ma związek z przeglądarkami. Mimo, że N traci
rynek przeglądarek, sprzedaż serwerów - w tym nawet tak zaawansowanych
jak Application Server - rośnie - i to nawet w Polsce.

Oczywiście Clico jako dystrybutor N w Polsce ponosi (pozorną)
odpowiedzialność zazaistniałą sytuację związaną z polską wersją
przeglądarki i sypią się na nas gromy - mimo, że tak naprawdę cały
bałagan zafundowało nam N.

Aktualne losy p. Suresha Patela nie są mi znane, a kontaktować z nim
można się pod adresem "patel_at_netscape.net". "netscape.net" jest domeną
darmowych kont (informacje http://webmail.netscape.com)

PS.
przedstawione powyżej tezy są moją prywatną opinią i nie stanowią
oficjalnego stanowiska Netscape i/lub Clico Centrum Oprogramowania.

z pozdrowieniami,

--
+ Tomasz Rys, Clico Hi-Tech Software Promotion Center, Ltd.        +