Re: GazWyb i Internet

Autor: -=# Cait Sith #=- (CaitSith_at_friko6.onet.pl)
Data: Sat 05 Sep 1998 - 13:51:49 MET DST

Jaroslaw Rafa <raj_at_wsp.krakow.pl> wrote:

>Jakie sa wasze opinie na temat pomyslu Gazety Wyborczej udostepnienia w
>Internecie swojego archiwum *odplatnie*???
>(http://www.gazeta.pl/index_archiwum.html)
>Mnie osobiscie sie ten pomysl bardzo nie podoba. Nie spotkalem sie z
>czyms takim w zadnym swiatowym czasopismie majacym swoje wydanie
>Internetowe (a widzialem ich troche), zeby dostep do biezacego wydania
>byl za darmo, a do archiwum odplatnie. To juz predzej bywa odwrotnie -
>zeby nie robic wydaniem elektronicznym sobie samemu konkurencji dla
>"normalnej" papierowej gazety.

Czytalem niedawno w ComputerWorld (artykul nie byl o tym, autor pisal
o tym przy okazji opisu zycia w Stanach) wlasnie o czasopismie dajacym
archiwum za pieniadze (o wydaniu bierzacym nie wspominal, wiec nie
wiem). Zreszta to dosyc sensowne. Aktualne wydanie wygodniej jest
czytac na papierze. Natomiast przeszukiwanie archiwum papierowego jest
z regoly niemozliwe (w przypadku wyborczej to sa tony papieru :).
Znacznie szybciej jest przeszukac elektronicznie, oszczedza sie przez
to czas i nerwy i w oddatku ma sie pewnosc, ze sie znajdze to, czego
sie szuka. A to musi kosztowac.

>Moim zdaniem ten pomysl jest bez sensu. Juz nie wspominajac o tym, ze
>kompletnie sprzeczny z tradycja Internetu - coz "nowi Internauci"
>(aluzja do znanemu GW pojecia "nowi Ruscy" ;->) moga nie wiedziec, jakie
>sa Internetowe obyczaje... Zyczylbym sobie, zeby ten pomysl skonczyl tak
>jak swego czasu pomysl tygodnika The Warsaw Voice, zeby zrobic *platna*
>subskrypcje biezacego wydania w Internecie (ale przynajmniej archiwum
>bylo za darmo...).

Platne wydanie biezace w Internecie JEST bez sensu, bo pewnie jest
drozsze niz papierowe, trudniej osiagalne i mniej wygodne w
przegladaniu.

Trzeba pamietac, ze archiwum Gazety Wyborczej najprawdopodobniej nie
jest przeznaczone dla szrych obywateli. To oferta skierowana raczej
dla firm, ktore czesto potrzebuja jakiejs informacji "na wczoraj". Dla
nich nie ma lepszej alternatywy niz wyszukiwarka calego materialu
takiego dziennika. A 150 zl/miesiac jest dla gro firm niczym. Za to
dla zwyklego czlowieka taka kwota jest nie do przyjecia (glownie
dlatego, ze zwykly czlowiek nie potrzebuje takiego archiwum).

--
-=# Cait Sith #=-
I. Nie bedziesz cytowal listow calych.