Re: NASK mnie okradl, co robic?

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_intrepid.pm.waw.pl)
Data: Wed 02 Sep 1998 - 00:29:11 MET DST

"Tomasz Krawczyk" <tkrawcz_at_zly.kis.p.lodz.pl> writes:

> To ja sie chce spytac, kto w Polsce przyznaje wpisy do DNS w domenie
> .pl. Moge sie mylic, ale z tego co pamietam to jest to wlasnie NASK.
> Jesli tak to powinien byc przestrzegany jakis regulamin. Nacisk nalezy
> tu polozyc na slowo przestrzegany. Kilkukrotnie slyszalem juz o
> "naduzyciach?!?" ze strony NASK'u.

Naturalnie, NASK jest znany m.in. z roznych dziwnych posuniec z domenami,
ktore moim zdaniem byly mocno nienormalne.

W tej chwili nie pisze jednak o przekazaniu domeny zamosc.pl miastu
Zamosc, gdyz akurat to jest IMHO pozytywne, przynajmniej z wierzchu.

> Wracajac jednak do sprawy. Jesli np. Pan Kazimierz B. wlasciciel firmy
> "Kazimierz S.C." zazyczy sobie rejstracje domeny www.kazimierz.pl i
> zostanie mu ona przyznana (pamietajmy, ze tylko NASk ma prawo
> przyznawania domen), a nastepnie wladze miasta Kazimierz obudza sie i
> stwierdza, ze nalezy zarejstrowac domene miejska, to maja prawo
> "odebrac" do tego nieodplatnie ta domene powolujac sie tylko na to, ze
> sa wladzami miasta o takiej nazwie?

Mysle, ze takie rzeczy powinny rozstrzygac sądy, jesli zainteresowani
(stary i nowy wlasciciel) nie moga sami dojsc do porozumienia.
Ale przypuszczam jednak, ze wieksze prawo do tej nazwy ma takze miasto
Kazimierz - chocby ze wzgledu na dluzsze uzywanie jej.

> Mam jeszcze pytanie. Czy istnieje organizacja nadrzedna nad NASK'iem,
> lub jakies uzgodnienia miedzynarodowe, ktore precyzuja co ta
> organizacja moze, a czego nie.

Jest - RIPE. RIPE preferuje zalatwianie takich spraw wewnetrznie,
ale przypuszczalnie mogloby interweniowac w sytuacji ewidentnej.
Mysle, ze w tym przypadku nie kiwna palcem.

Moim zdaniem NASK powinien rejestrowac (i zmieniac delegacje) domeny
wedlug bardziej normalnych zasad (chocby podobnych jak w przeszlosci),
wtedy nie byloby takich problemow.

--
Krzysztof Halasa