Re: Monitorowanie dzialanosci - odpowiedz

Autor: Grzegorz Szyszlo (znik_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Wed 02 Sep 1998 - 12:26:40 MET DST

"Gwidon S. Naskrent" <naskrent_at_hoth.amu.edu.pl> wrote:
>On 1 Sep 1998, Grzegorz Szysz/lo wrote:
>
>#>w regulaminie sa praktycznie same obowiazki. a gdzie prawa ?
>
>Po co? Student nie ma zadnych praw, zwlaszcza jesli nie jest z okreslonego
>wydzialu. Wszystko zalezy od dobrej woli admina (fakt, ze na jej brak nie
>mozemy sie uskarzac :-)
>
>#>np. zapewnia sie, ze prace stworzone przez uzytkownika, beda wykorzystywane
>#>do innych celow wylacznie, za zgoda autora bedacego uzytkownikiem
>
>? Nic nie rozumiem, mozesz to jakos sparafrazowac? No i co to jest wg.
>ciebie "praca"?

przyklad. student staje sie userem jakiegos serwera. jest to np. jedyny
sposob, by mogl wogole skorzystac z komputera. pisze jakis program, ktory
zawiera pewien szczegolnie uzyteczny algorytm. administrator monitorujac
dzialalnosc uzytkownika (w/g. regulaminu ma do tego prawo), odkrywa
bardzo cenny plik. i taki plik potem zostaje wykorzystany np. w jakims
komercyjnym programie.

i co wtedy ? zgodnie z prawem autorskim takie dzialanie jest nielegalne.
zauwaz, ze student nie jest pracownikiem uczelni, wiec uczelnia nie moze
wykorzystac kodu programu do stworzonych przez siebie programow, ktore
sluza celom komercyjnym. mowiac wprost, sa sprzedawane za forse.
uczelnia (za posrednictwem admina) nie ma tez prawa udostepniac takiego kodu
osobom trzecim, gdyz w takim wypadku zachodzi wspoludzial w przestepstwie.
o ile mi wiadomo, uczelnia ma prawo wykorzystac prace studentow (np. dyplomy)
bez zgody autorow owych prac (to moga byc tez programy), jedynie we wlasnym
zakresie, do wewnetrznego wykorzystania na uczelni. chyba ze taki student
zgodzi sie w formie pisemnej na wspolnie ustalonych warunkach, na okreslone
wykorzystanie jego prac.

tak to niestety jest, a w regulaminie o tym ani slowa.
studenci bardzo czesto pisza dyplomy w formie programow, korzystajac
z uczelnianego sprzetu. dlatego uwazam istnienie takiego punktu w regulaminie
za wysoce porzadane.

pozdrawiam,