Re: Internet za 19,99 zl miesiecznie

Autor: Jaroslaw Lis (lis_at_papuga.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Sat 23 May 1998 - 13:53:42 MET DST

In pl.listserv.polip Tomasz Piotrowski <tpiotrowski_at_elbacsb.com.pl> wrote:
: To czy ktos broni np Netii czy Cuprum( to taki lokalny operator) udostepnic
: (lokalnie) darmowy numer dostepowy?

O ile wiem, to poczatki sa. Netia daje polaczenia ciut taniej.
Dostepy niech robi kto inny - chocby TPSA :-)

A Cuprum poszlo do przodu - ma wlasne dostepy i dwa razy tanszy impuls.

: TPSA jest normalnym (no,prawie) przedsiebiorstwem i chce zmaksymalizowac
: zysk. I trudno ja za to winic. To nie jest instytucja charytatywna, i bardzo
: dobrze. Jest monopolista i ma z tego rente monopolowa, ale to wcale nie
: znaczy ze ustalac moze sobie dowolnie ceny. Jezeli bedzie za droga ludzie
: beda mniej dzwonic, i w efekcie TPSA osiagnie mniejszy zysk - gdybym byl
: prezesem TPSA i pelna swobode decyzji to cene podnioslbym (w warunkach
: faktycznego monopolu) wyzej .

Podnies, podnies. Monopol prawny juz nie jest tak mocny jak pare lat temu,
ludzie poprosza o telefon konkurencje. Albo kupia komorki :-)

: A to ze jest monopolista to wina przede wszystkim braku odwagi rzadzacych. A
: pomysly na ksztalt dotacji i cen regulowanych zmierzaja w kierunku
: socjalizmu pelnego. A moze dostep do Internetu jest prawem obywatelskim
: takim jak bezplatna sluzba zdrowia?

Ale zniesienie monopolu TPSA to powinno byc prawem obywatelskim.
I zniesienie ograniczen w kladzeniu kabli.

: Poza tym jak masz wykupione konto u innego providera, to z reguly oprocz
: abonamentu musisz placic tez za polaczenia (nie wiem czy jest u nas jakis
: provider z 0-800..)

Jest, ale co z tego. Nadal miedzy nim a klientem jest TPSA. I ktos placic
za telefony jej musi, wedlug jej stawek.

Tam gdzie TPSA - patrz cuprum wyzej :-)

: Ciagle sie przytacza przyklad Stanow. Ale tam AT&T zostalo rozbite na kilka
: baby bells, rynek zostal zderegulowany, i to ze rozmowy lokalne (zreszta nie
: wszedzie afaik) sa za darmo to tylko efekt konkurencji (bo inaczej klienci
: uciekna gdzie indziej)

Alez skad. Rozmowy sa darmowe z czasow gdy cene monopolisty ustalala
stanowa komisja wazac propozycje AT&T i organizacji konsumenckich.
Prawdopodobnie tych rozmow nie bylo duzo, a korzystajacych z BBS tez nie.
Dopiero internet wprowadzil sens i zwyczaj niewylaczania modemu.

Nastapilo rozbicie, deregulacja ... i ISDN byl platny od minuty.

Nie wiem jak teraz, bo stanowe komisje wkroczyly do akcji :-)

J.