Re: Reklama w Internecie (Re: Internet w mediach)

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Thu 30 Apr 1998 - 15:40:21 MET DST

Dnia 30 Apr 98 o godz. 11:25, Andrzej Bort napisal(a):

> Z tą różnicą, że ani ja, ani J. Rychter, ani T.Surmacz, ani ktokolwiek z
> innych administratorów newsów nie zmusza do korzystania z newsów (a w
> szczególności naszych serwerów)[1].
Brak logiki w twoim rozumowaniu.
Rozwaz dwa przypadki:
a) ktos *chce uzywac WWW* (zalozenie wstepne). W tym momencie ma do wyboru -
czytac strony WWW "normalnie", co nie wymaga od niego zadnych szczegolnych
zabiegow, albo pomeczywszy sie troche z konfiguracja przegladarki skorzystac
z owego hipotetycznego proxy, ktore wycina reklamy
b) Analogicznie, robimy zalozenie wstepne ze ktos *chce uzywac newsow*.
(Przeciez dla kogos, kto nie chce ich uzywac, sprawa ewentualnego ich
"cenzurowania" jest obojetna!). Wiec argument o "nie zmuszaniu do korzystania
z newsow" w ogole nie dotyczy tematu. W tym momencie ten ktos nie ma wyboru
analogicznego, jak w punkcie a). Na ogol moze skorzystac tylko z jednego, w
najlepszym przypadku z dwoch-trzech serwerow. Wszystkie z nich sa, nazwijmy
to umownie, "cenzurowane" (wkladam to slowo w cudzyslow bo osobiscie nie
jestem pewien czy rzeczywiscie to, o czym od poczatku dyskutujemy, mozna
nazywac cenzura). Skorzystanie z serwera "niecenzurowanego", o ile nawet by
sie taki znalazl, wymaga dodatkowych zabiegow (uzyskanie zgody na dostep,
itp.)

> Jak ktoś chce Usenetu bez reklam, to ma taką możliwość. Najwyraźniej
> ludzie chcą mieć usenet bez reklam, poza sporadycznymi wyjątkami[2]. No bo
> jak wobec tego wytłumaczyć niewątpliwą popularność news?
Tak wytlumaczyc, ze ludzie *chca Usenetu*. Czy z reklamami, czy bez, to juz
dalsza sprawa. A tak w ogole to dyskusja nie dotyczyla kasowania reklam,
tylko nieudostepniania pewnych grup.

> Jakieś zwierzaki ponoć piszą serwer njusów działający na zasadzie
> HydeParku. Wolno im? Przecież nikt nie zabrania - czyli wolno.
Ponoc pisza... Czyli na razie nic takiego nie ma. A nawet jezeli bedzie, to
jeden taki serwer bedzie w zdecydowanej mniejszosci w stosunku do juz
istniejacych.
W ktoryms z poprzednich listow napisalem, ze IMHO problemy z cenzura
zaczynaja sie wtedy, kiedy *wiekszosc* mediow danego typu jest cenzurowana.
Widzisz analogie?

> Taka sama, jak kasowanie spamu.
Nie taka sama - powody wyjasnilem powyzej.
I jeszcze raz przypominam, ze o "cenzurze" mowa byla nie w kontekscie spamu,
tylko wyciecia z serwera czesci grup.
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj_at_inf.wsp.krakow.pl