Internet w sieci kablowej a systemy operacyjne (fwd)

Autor: Jacek Zapala (jacek_at_unipos.com.pl)
Data: Mon 27 Apr 1998 - 15:52:36 MET DST

Czy ktoś wie, czy to prawda ?!?!

        Jacek

---------- Forwarded message ----------
Date: Sat, 25 Apr 1998 10:28:30 GMT
From: Tomasz Nidecki <tonid_at_nospam.cyberjunkie.com>
Newsgroups: pl.comp.os.os2, pl.comp.os.unix, pl.comp.sys.amiga,
    pl.comp.sys.macintosh, pl.ogloszenia.rozne
Subject: Internet w sieci kablowej a systemy operacyjne

Szanowni decydenci w Telewizji Kablowej Aster City,
(do wiadomosci TV kablowej PTK oraz rzeszy Internautow)

Jestem zbulwersowany informacja podana w Magazynie CYBER 3/98 w wywiadzie z
Janem Zalewskim, kierownikiem dzialu informatyki Aster City Cable Sp. z o.o.
Cytuje:

=== CUT ===

Cyber: Co sie dzieje w przypadku, gdy ktos zamiast systemu Windows, ma
zainstalowany np. OS/2, jakas odmiane Unixa, czy wrecz inny komputer jak Amiga
czy Mac?

J.Z.: Obecnie ze wzgledu na nasz system monitorujacy siec, a wlasciwie
nielegalne do niej podlaczenia oraz ze wzgledow bezpieczenstwa dopuszczamy
jedynie wspolprace z systemem Windows. Jesli ktos korzysta np. z Linuxa to
niestety nie wpuscimy go do Internetu, chociaz jest to z technicznego punktu
widzenia mozliwe. Teoretycznie kazdy sprzet i system, ktory mozna podlaczyc do
internetu, jest w stanie pracowac w naszej sieci. Byc moze z czasem preferencje
systemowo-sprzetowe ulegna zmianom.

=== CUT ===

Z pewnoscia zdaja sobie Panstwo sprawe, jak waznym elementem przetargowym dla
zdobycia nowych klientow jest kwestia dostepu do Internet przez lacza TV
kablowej. Popularnosc Internetu w Polsce jest juz ogromna i rosnie w
zaskakujacym tempie. Byc moze nie zdaja sobie jednak Panstwo sprawy, jak wielu
jest w polskim Internecie uzytkownikow innych systemow niz Windows 95.

Dlatego tez, decyzja odmowy podlaczenia do Internetu uzytkownikom innych
systemow operacyjnych, automatycznie tracicie Panstwo mnostwo przyszlych
klientow. Wnioskuje o jej bardzo powazne przemyslenie i jestem przekonany, ze
mowie w imieniu wszystkich posiadaczy innych systemow operacyjnych, szczegolnie
Macintosh i Amiga, ktorzy nie maja wyjscia i na swoich komputerach nie moga
zainstalowac Windows 95.

Wobec mojej ograniczonej znajomosci kwestii technicznych zwiazanych z dostepem
do Internetu przez lacza TV kablowej, byc moze wykaze sie tu ignorancja, ale
bardzo trudno jest mi zrozumiec, jaki wplyw na bezpieczenstwo sieci czy
monitorowanie podlaczen ma fakt, czy klient dysponuje systemem Windows 95 czy
innym? Podlaczenie realizowane jest przez protokol TCP/IP ktory nie rozni sie w
zaleznosci od wykorzystywanego systemu operacyjnego. W jaki sposob operator TV
kablowej bedzie wiedzial, jaki komputer jest faktycznie podlaczony do sieci?
Dlatego tez wnioskowanie Pana Jana Zalewskiego wydaje mi sie niejasne - prosze
o dokladniejsze wytlumaczenie tej kwestii.

Chcialbym rowniez dodac, ze zarowno ja, jak i bardzo wiele firm, instytucji i
mnostwo osob prywatnych w W-wie, ma juz mozliwosc wyboru miedzy podlaczeniem do
Aster City i PTK. Rowniez zmiana operatora nie wiaze sie z az tak duzymi
kosztami i nie sprawia specjalnego problemu. Moja decyzja co do wyboru
przyszlego dostawcy telewizji kablowej (obecnie jestem abonentem PTK) bedzie w
znacznym stopniu, jesli nie calkowicie, uzalezniona od tego, ktory z dostawcow
zaoferuje Internet jako pierwszy, a potem - lepsze warunki dostepu - cena,
szybkosc polaczenia a takze, przede wszystkim, platforma systemowa z ktorej
klient moze korzystac. Prosze wiec bardzo dokladnie przemyslec dalsze decyzje
dotyczace dyskryminacji innych systemow operacyjnych i mam nadzieje, ze podejma
Panstwo sluszna decyzje, szczegolnie w swietle faktu, iz informacje o
podlaczeniu do Internetu w TV kablowej PTK nie zawieraja klauzuli mowiacej o
koniecznosci korzystania z systemu Windows 95.

Z powazaniem,

Tomasz Nidecki
Redaktor dzialu Cybermedia
Magazyn Popkulturalny Machina