Re: Autocenzura TPSA a dyskusja na temat cenzury www/usenet

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Mon 27 Apr 1998 - 15:06:39 MET DST

Dnia 24 Apr 98 o godz. 0:38, BlackHack / 69 napisal(a):

> i tu jest wlasnie przyklad, ze silne prawa konsumenta (czyli w gruncie
> rzeczy troche-socjalizm) moga nam chyba jednak troche pomoc
> jezeli kupuje cos w sklepie, to chyba nie zawieram z nim zadnej umowy?
Zawierasz umowe dorozumiana, na warunkach okreslonych przez sklep (ktore
jednakze musza byc zgodne z ogolnymi warunkami sprzedazy towarow okreslonymi
w zarzadzeniu ministra handlu czy czegos takiego)

> ale jezeli jedzenie bedzie przeterminowane i cos sie stanie, to
> winowajca raczej za to odpowie?
Winowajca tak, ale pozostaje kwestia otwarta *kto* jest winowajca.
Sklep, jezeli dopelnil wszystkich obowiazkow zwiazanych z utrzymaniem
nalezytej higieny, warunkow przechowywania towarow itp. raczej nie jest
winien.

> czy jezeli pojde do fryzjera (znowu nie ma umowy) to czy moge go podac
> do sadu, jezeli ogoli mnie na lyso a ja chcialem tylko podciac
> koncowki?
znowu - umowa dorozumiana...

> mam! czy jak lece samolotem, to wlasciciel samolotu odpowiada za moje
> bezpieczenstwo? MUSI dbac o wygode mojego lotu? o to zebym nie umarl z
> glodu? od ataku serca (jak samolot zacznie robic beczki:) ?
znowu jest umowa, jak rowniez akty prawne wyzszego rzedu (ustawa o
transporcie lotniczym czy cos takiego)

> jezeli TPSA daje nam
> dostep do internetu (nie tak znowu tani!!!) to czy nie powinna tez
> zapewnic dostepu do irca, usenetu i e-maila?
Jezeli przez "zapewnic dostep" rozumiesz "postawic wlasne serwery", to niby
dlaczego? Przeciez to sa rozne uslugi!
Jezeli ktos sprzedaje ci buty, to czy *musi* tez sprzedawac do nich paste i
sznurowki?
Jezeli natomiast przez "zapewnic dostep" rozumiesz "umozliwic lacznosc z
serwerami takich uslug, obslugiwanymi przez kogo innego", to jak najbardziej
to powinna robic. I to robi.
Jezeli np. chodzi o irca, to nie tpsa wyfiltrowala na swoich routerach adresy
serwerow irca, tylko operatorzy tych serwerow zalozyli k-line dla tpsa... to
jest istotna roznica.

> tego ostatniego z reszta
> z tego co wiem nie zapewnia..
Tzn. e-maila? Zapewnia, za dodatkowa oplata, bo jest to dodatkowa usluga.
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj_at_inf.wsp.krakow.pl