Re: TPNET - blokada serwera

Autor: Jacek Piskozub (piskozub_at_iopan.gda.pl)
Data: Tue 24 Feb 1998 - 19:42:06 MET

Szymon Sokol wrote:

[długi cytat wywalam]

> Jak widać, pierwsze 4 hosty ARPANETu znajdowały się w instytucjach
> akademickich, z wojskowością raczej niewiele mających wspólnego
> (chyba że przyjmiemy inaczej na potrzeby felietonu...).
> Tyle, że finansowanie szło z DARPA. Pierwsze ośrodki wojskowe
> zostały podpięte do ARPANETu w 1980. W każdym razie, Internet
> zrobili naukowcy dla naukowców, nie wojskowi dla wojskowych

Mylisz się Szymonie. Finansowanie a APRA miało dokładnie taki cel:

"The main strategic problem identified by ARPA were military
communications networks. There were the obvious
difficulties with existing communications systems, which were
centralized and hierarchical. These systems consisted of hard wire
links which relied on switches to direct and amplify signals. If you
bomb the switches, the whole system crashes."

Jednak ponieważ badania dla celów wojskowych wykonywane sa w USA głównie przez
instytucje cywilne (wiem bo sam jako oceanograf już dwukrotnie byłem finasowany
przez DoD (Departament of Defence). Współpracę z naukowcami europejskimi,
nawiasem mówiąc, załatwiaja filie odpowiednich instytucji DoD z siedziba w
Londynie http://www.ehis.navy.mil/ (w przypadku oceanologii Offive of Naval
Research Europe).

Wracajac do ARPANETu, ponieważ zapewne w owym czasie US Army Laboratory - chyba
najbardziej właściwa instytucja w tym wypadku ( http://www.arl.army.mil/ ) - nie
miało pojęcia o takich rzeczach jak sieci komputerowe, robotę zlecono (za pomoca
konkursu projektów - jak zawsze w takich przypadkach) uniwersytetom (a dokładniej
ludziom z tych instytucji, ktorzy złożyli najlepsze proposale).

Czyli projekt byl jak najbardziej wojskowy ale w fazie badawczej wykonywany w
100% przez instytucje cywilne. Początkowo ARPANET miał byc tylko prototypem sieci
do celów badań nad siecią właśnie! Okazał sie tak popularny jako środek łączności
między naukowcami, że w końcu wojsko oddzieliło sie od niego tworząc osobny
MILNET, wstrzymujac zarazem dalsze finansowanie i tak właśnie powstał Internet
jaki znamy.

Najlepsze źródło na ten temat jakie znalazłem w pośpiechu to
http://ma.hrc.wmin.ac.uk/ma.student.fiona.1.db (cytat na początku jest własnie z
niego) - warto poczytać.

Pozdrawiam

Jacek

--
Jacek Piskozub
 Institute of Oceanology PAS, Sopot, Poland