Re: serwer mikrosoftu

Autor: Michal Jankowski (michalj_at_fuw.edu.pl)
Data: Tue 28 Oct 1997 - 10:58:54 MET

"Michał Mosiewicz" <mimo_at_lodz.pdi.net> writes:

> Wolałbyś, żeby cache sprawdzały za każdym razem last-modified przy
> każdym requeście? Takie sprawdzenie, to transfer średnio 200-300 bajtów.
> Ta strona ma wielkość przeciętnie 10-20kB. W momencie, gdy liczba
> odwołań do tej strony przekroczy 10/minutę, to tylko sprawę pogarszasz.
> A przecież zależy nam, żeby w3cache działały lepiej przy wyższym ruchu,
> prawda?

Tak jest, wolalbym. A przynajmniej, zeby byla mozliwosc wymuszenia
tego, w miare potrzeb.

Zreszta, nie musialoby to byc __za kazdym razem__. Doskonale
wystarczyloby raz na godzine, albo cos w tym rodzaju. Nie mowiac juz o
tym, ze nie wierze, zeby duzo stron mialo w jakims cache'u 10 hitow na
minute, ale to mniejsza.

Tak, jak jest teraz, to niestety wielokrotnie sie przekonywalem, ze
proba uzycia przeze mnie cache konczy sie ZWIEKSZONYM ruchem.

No bo tak: laduje sobie jakas strone. Wyglada troche "nieswiezo".
Klikam reload. Sciaga jeszcze raz. Aha, jest nowe. Ale przy okazji
sciagnely sie jeszcze raz wszystkie guziczki, obrazki, i falbanki, bo
jak reload, to reload... A oczywiscie za co drugim razem sie okazuje,
ze jednak sie strona w ogle nie zmienila, i reload calkiem na marne.

Jesli NIE uzyje cache, to problem nie istnieje - w sytuacji, gdy
wielokrotnie (np. raz na dzien) laduje sobie te sama strone, to stara
zawartosc i wszystkie ozdobniki mam w cache'u dyskowym, i nie musi sie
nic sciagac, oprocz naglowkow. A jesli sie tekst zmienil, a guziczki
zostaly, to tez sie nie musza ladowac ponownie.

Jeszcze raz powtorze - to nie musi byc _za kazdym razem_. Wystarczy
raz na jakis czas. Ale zeby z tego korzystac.

Moze to jest jakis problem ustawienia cache w ICM, albo moze to
kwestia serwerow, ktore czegos tam nie podaja, a moze to juz ktos od
tamtego czasu poprawil, ale __wielokrotnie__ spotykalem sie z
sytuacja, ze strona jest zmieniana __codziennie__, a w cache'u
utrzymuje sie zawartosc sprzed tygodnia. Informacja ze kometa
nadlatuje w tydzien po fakcie jest malo ciekawa. Wiadomosci z
telegazety z przedwczoraj tez. (Przyklady prawdziwe.) No to klikamy
reload i bajty leca...

Co nie znaczy, ze nie korzystam z cache w ogole. Owszem, korzystam, bo
po pierwsze primo, ze wzgledu na rozne dziwactwa routingu w RP czasem
przez cache idzie, a bezposdrednio w ogole (czasem odwrotnie 8-) ), a
po drugie czasem wiem, ze nie zalezy mi na superswiezosci danej
strony.

Ale mogloby to dzialac lepiej.

  MJ