w3cache a świeżość zasobów (Było: serwer mikrosoftu)

Autor: Michał Mosiewicz (mimo_at_lodz.pdi.net)
Data: Mon 27 Oct 1997 - 16:02:03 MET

Jaroslaw Rafa wrote:

> I to jest przyczyna, dla ktorej np. ja z w3kaszy wole nie korzystac...

To też nie jest dobre podejście. Zawsze możesz skonfigurować swój
lokalny w3cache tak, żeby wymuszał odpowiednią świeżość zasobów.
Oczywiście będzie działał wtedy mniej wydajnie, ale mimo wszystko lepiej
niż bez cache'a.

> Oczywiscie uzasadnienie jest calkowicie sluszne, i chyba faktycznie nie da
> sie tego zrobic inaczej. Chyba ze zostanie wprowadzona jakas nowa komenda do
> HTTP (i zaimplementowana w przegladarkach), ktora bedzie nakazywala wszystkim
> kaszom po drodze *bezwzgledne* odswiezenie zasobu - po wybraniu w
> przegladarce np. opcji "force reload" czy cos takiego.

Takie możliwości już są. Ze strony klienta jest to właśnie
If-modified-since, max-stale. Natomiast dobrze skonstruowany serwer www
powinien sam tworzyć własny model expiracyjny poprzez bezpośrednie
określenie czasu ekspiracji albo jeszcze lepiej etykietowanie zasobów
(ETag). Najprostsza realizacja optymalnej polityki ekspiracyjnej opiera
się na następujących obserwacjach:

1. Wiadomo, że w dobrze skonstruowanym serwisie jedynie pliki
zawierające zbiorcze informacje się zmieniają. Najczęściej będą to pliki
index.*html.

2. Należy zadbać o to, aby wszystkie pozostałe pliki *nigdy* nie były
zmieniane. Jeśli tworzymy nową wersję dokumentu, to powinien on być
dostępny pod nowym URLem.

Zatem, konfigurujemy serwer tak, aby czas expiracji plików index.*html
był równy najkrótszemu przewidywanemu czasowi między kolejnymi
aktualizacjami. W ten sposób uzyskujemy serwis, który jest
'w3cache-friendly'. Gdyby wszyscy tak robili, to administratorzy cacheów
mogą ze spokojnym sumieniem zmniejszyć czas odświeżania zasobów,
powiększyć min-age itp.

A w ogóle, to czas przejść z tym wątkiem na pl.comp.www :-)

Michał

--
********     MEMBER OF THE INTERNATIONAL PROGRAMMERS GUILD    ********
WWW: http://www.lodz.pdi.net/~mimo  tel: Int. Acc. Code + 48 42 148340