Re: Rejestracja domeny - kilka pytan...

Autor: Rafal Szarecki (szary_at_nask.pl)
Data: Wed 23 Jul 1997 - 19:39:27 MET DST

Piotr Roszatycki <dexter_at_dedal.man.szczecin.pl> wrote:
> Czasu teraz wiecej (wakacje :-)) wiec dobry czas na eksperymentowanie w
> Internecie. Poczytalem sobie nawet kolekcje RFC - swietna lektura na
> plaze.
> Sprowokowaly mnie chyba dyskusje a'propos rejestacji domen. W koncu
> trzeba poczytac, zgodnie ze znanym powiedzieniem "RTFM" ;) Mimo
> wszystko, nie wszystko jest takie jasne. Chociazby dlatego, ze
> doswiadczenie uczy iz NASK roznie interpretuje zalecenia RFC. Ale do
> rzeczy:

> * Czy kazdy rekord 'A' musi miec odpowiadajacy mu rekord 'PTR'? Czy jest
> [...]

Powinien ale NASK (my) nie sprawdzany rDNS przy rejestrowaniu prostego DNS
Po prostu domena Prosta to jedno, a odwrotna to drugie.

> * Czy jeden adres IP moze miec kilka rekordow 'A'? Rozwazam taka
> sytuacje:
> ns A 193.59.115.4
> delta A 193.59.115.4 ; to samo co wyzej, w celu unikniecia
> CNAME
To może dzialać, ale nie musi. Współczesne BIND'y na zaputanie o ns i o delta
odpowiedzą poprawnie.

> Co z odpowiednimi rekordami domeny odwrotnej?
> 4 PTR ns
> czy moze:
> 4 PTR delta ; wydaje mi sie, ze tak poprawnie

Albo, albo. Inaczej nigdy nie bedziesz wiedzial co Bind odpowie.
To co napisaleś to już nie jest funkcja.

> Czy NASK robi problemy przy tak skonfigurowanym DNS'ie?

Tak. Jeżeli chodzi o domene prostą to zwracamy uwagę, zaś odwrotnej nie
rejestrujemy.

> * Czy NASK zarejestruje DNS'a, jesli obsluguje tylko jednen adres IP?
> Nie jest przeciez to takie absurdalne, w koncu mozna miec aliasy.
> Np.:
> ziutek.com.pl. IN SOA ns.ziutek.com.pl. root.ziutek.com.pl. (wiadomo
> co)
> IN NS ns.ziutek.com.pl
> ns.ziutek.com.pl. A 193.59.115.4
> delta.ziutek.com.pl. A 193.59.115.4 ; to samo co wyzej
> www.ziutek.com.pl. CNAME delta.ziutek.com.pl. ; alias

Zarejestrujemy nawet coś takiego:
xxx.com.pl IN SOA [wiadomo co]
                IN NS ns.qqq.edu.pl.
www IN CNAME ns.qqq.edu.pl.

> Caly DNS obsluguje jeden jedyny IP...
> Czy taka strefa jest poprawna (wg RFC chyba tak) dla NASKu?
> Oczywiscie w tym przypadku domena odwrotna to osobna sprawa.

> * Czy NASK przerejestrowywuje domeny? Czasem przy zmianie providera jest
> to konieczne...
TAK, zmieniamy delegacje.
> * Co oznacza cytat "Osoba wskazana jako kontakt administracyjny powinna
> umiec odpowiedziec na nietechniczne pytania dotyczace wykorzystania
> danej domeny (patrz tez RFC1032)" ???
> Nietechniczne pytania?! Typu: "...a czy Ziutek wie, ze rejestruje pan
> dla niego domene?" ???

RFC to dokumentacja techniczna a nie administracyjna.
Załużmy ze firma xxx ma domene xxx.com.pl. Ale nie za informatyka, ani serwerw, anie lacza. Wszystko dla niej utrzymuje provider qqq.net.pl

kontakt administracyjny to ktoś z firmy xxx, kto potrafi powiedzieć : "tak to nasza domena." "proszę przenieść delegacje na host 12.12.12.14"

kontakt techniczny to ktoś z qqq.net.pl do kogo można napisać: " w rDNS
na zaputania o x.x.x.4 odpowiada raz ns a raz delta. coś jest nie tak. "