Re: Domeny: rozdwojenie jazni?

Autor: Dariusz Wichniewicz (darekw_at_atm.com.pl)
Data: Mon 21 Jul 1997 - 09:38:02 MET DST

At 19:10 97-07-20 +0200, you wrote:
>Witam!
>
>Pod auspicjami PSI dyskutowany jest na liscie dns-l (wrsod paroosobowego
>grona) projekt powolania jakiegos super-ciala majacego uregulowac sprawe
>domen w Polsce (i m.in. majacego zajac sie wyrzuceniem roznych firm i
>instytucji z domeny .pl). Czlonkami tego ciala maja byc rozne instytucje i
>firmy providerskie. Ciekawostka jest fakt, iz jednym z krytierium
>przyjecia danej firmy do tego ciala ma byc fakt posiadania prze nia
>koncesji. A o ile sie nie myle PSI powstala m.in. po to, aby zwalczac
> [...]

Dyskutowane sa bardzo rozne propozycje, a ta o ktorej mowa powyzej
(zgloszona przeze mnie) budzi sporo sprzeciwow. Moze wyjasnie o co chodzi:
jakiekolwiek cialo bedzie sie zajmowalo regulacja domen musi ono miec
zapewnione pewne minimum, czyli legitymacje ze strony "srodowiska" a takze
jakas podstawe prawna do istnienia. Propozycja, by o zasadach rejestracji
domen decydowali operatorzy opiera sie banalnej konstatacji, ze siec (cala)
zbudowana jest, utrzymywana i eksploatowana przez operatorow. Co wiecej -
wszyscy zainteresowani podlaczeni sa do jakiegos operatora. Kazdy operator
moze sobodnie okreslac prawa rejestracji w swojej sieci i w "swoich"
domenach. Rozciagniecie tego na domeny, ktore powinny byc dobrem wspolnym,
a nie NASKu jak dzis wydaje sie w miare logiczne. Jestem przekonany, ze
kazde cialo "spoleczne" bedzie zignorowane - czy to przez NASK czy przez
innych operatorow i nie bedzie mialo rzeczywistego wplywu na polityke
domenowa. Operatorzy maja frmalna legitymacje do dzialania - koncesje czy
zezwolenie - i, choc moze nie jest to kryterium doskonale, sadze ze jest
DOBRZE OKRESLONE i DOBRZE UZASADNIONE.

Darek