Re: Niedzielni webmajstrzy - wolność, sacrum i profanum

Autor: Tomasz Pilat (tomekp_at_fenix.xyz.lublin.pl)
Data: Sun 06 Jul 1997 - 16:38:25 MET DST

In pl.comp.www Pawel Wimmer <pawel.wimmer_at_lupus.waw.pl> wrote:

> Sam kiedyś zdenerwowałem się
> nieco, gdy zobaczyłem w Polbox Free stronę, która została nagrodzona mianem
> strony tygodnia, a która zawierała wprost katastrofalne błędy. [...]
> Mimo przesłanych uwag strona dalej jest wyświetlana z błędami, ale cóż,
> to ich sprawa...
Pawel, podeslij ten adres tam gdzie nikt nie wie ...zrobimy rozrube ;-)

> Moje przesłanie było dość proste: każdy ma PRAWO do
> swobodnego kształtowania swojego uczestnictwa w World Wide Web, w granicach
> obowiązującego prawa. Jeśli prawo zabroni publikowania wiadomości
> obraźliwych czy sprośnych, należy to zaakceptować. Jeśli prawo NIE zabrania
> publikowania stron z ramkami, bajerami i w stronie kodowej windows-1250,
> każdemu wolno to robić, bez obawy o sankcję w postaci usunięcia witryny z
> Internetu.
Pawle, ale musisz wyraznie rozgraniczyc dwa prawa obowiazujace w WWW.
Prawo dotyczace tresci (content) i prawo dotyczace opisu tej tresci (markup).

Dla tego pierwszego (contennt), IMHO, przepisami sa Kodeks Karny, Cywilny
czy co takiego (napisz sobie w swoim serwisie ze _pewienn gosc_ to Goebels
Stanu Wojennego) i zobacz co sie stanie.

Natomiast prawem dla opisu tresci (markupu, czy upraszczajac HTML) jest:
(w kolejnosci)
- specyfikacja SGML (ISO 8879:1986), ktora dokladnie definiuje
character set (+entity ref.), delimiter characters (< i >), syntax itd.;
- potem ewentualnie specyfikacja HTTP (/1.0, /1.), co i jak moze zostac
  przeslane;
- wreszcie oficjalna specyfikacja HTML (z tym ze mamy problem, bo RFC jest do
  2.0), stworzona przez W3C, skladajaca sie z a) DTD definiujacego deklaracje
  elementow (element declarations), model zawartosci (content model),
  defaultowe wartosci, minimalizacje i wiele innnych rzeczy, oraz z b)
  specyfikacji co i jak powinno byc renderowane.

I wlasnie to jest bezwglednne prawo. Nie twierdze oczywiscie ze kazdy
webmaster musi znac wszystko co powyzej wymienilem. Jednak nieodzownnym
jest, aby znal I STOSOWAL specyfikacje. Musi takze wiedziec DLACZEGO ma ja
stosowac.

> Wniosek: należy wzmacniać świadomość "niedzielnych webmajstrów", podsuwać
> dobre rozwiązania, ale nie wolno na nich napadać, nie wolno ich obrażać,
> nie wolno ich okłamywać. Trzeba "podprowadzić konia do wodopoju", ale nie
> można go zmusić do picia, a tym bardziej grozić batem.
Tylko, ze musimy rozwazyc CO TU JEST OKLAMYWANIEM i w swietle czego.

> Wolę widzieć w Sieci stu webmajstrów
> piszących nieco pokraczne technicznie strony niż nie widzieć ich w ogóle.
A ja osobiscie wole widziec jeden serwis z pozadnym kontentem niz 100 bez
contenntu ale za to z ''bajeranckim'' wygladem.

> Oni się po prostu uczą i wielu z nich stopniowo dojdzie do lepszych
> rozwiązań.
Podobno nnauka na bledach jest najlepsza. Ale nauka na falszywych pogladch?

> A i tak w Polbox Free (który jest tą "kością niezgody") znalazłem sporo
> naprawdę interesujących informacyjnie stron.
                         ^^^^^^^^^^^^^^^
Informacyjnie! I tu wlasnie jest pies pogrzebany.
Bo niestety, dla sureferow poszukujacych konkretnych informacje
najwazniejsza jest wlasnie informacja a nie wyglad i ''bajeralnosc''
serwisu. U niedzielnych webmasterow jest dokladnie odwrotnie.

> Przeciętny użytkownik, który traktuje
> komputer na równi z żelazkiem, telewizorem czy ekspresem do kawy, a nie
> modli się do niego, zawsze będzie sięgał po rzeczy łatwe i skuteczne. To
> nie postulat lecz stwierdzenie oczywistego faktu, poparte statystykami
> sprzedaży i udziału w rynku.
Pytanine: czy w takim razie kazdy przecietny uzytkownik musi robic swoj
serwis www (moze w tym przypadku lepsze bedzie okreslenie ''witryna'')?
Lub dokladniej, czy musi robic to dla samego robienia? Sztuka dla sztuki?
Przeciez zeby EFEKTYWNIE uzywac zelazka trzeba przeczytac instrukcje jego
obslugi, metke na prasowanym ciuszku - inaczej moze powstac wypalona dziura,
albo niedoprasowane zmarszczki......(instrukcje obslugi mozna ew. zastapic
kims z DOSWIADCZENIEM).

> Należy tylko mieć nadzieję, że internetowa
> strona tych narzędzi będzie stopniowo ulepszana i w większym stopniu
> uwzględni standardy.
Tak...Juz nawet w twardoglowym M$ widac male, acz obiecujace ruchy w strone
standaryzacj i prawdziwego ''multi-platformingu''.

> Pawel Wimmer

TP

--
Tomasz "Poncki" Piłat