Re: Ortografia i epistolografia

Autor: Wojciech Myszka (W.Myszka_at_immt.pwr.wroc.pl)
Data: Tue 01 Apr 1997 - 08:46:43 MET DST

On 31 Mar 1997, Marek Pokulniewicz wrote:
> Czy ktos moze z czytajacych mogly zrobic taka grupe news'owa, tak zwana
> moderowana, ktora skupialaby ludzi piszacych poprawnie listy i na dodatek
> zgodnie z zasadmi ortografii i gramatyki polskiej?
  ===
  Tylko po co? Żeby się napawać pięknem polskiego języka (bez polskich
  liter :-) Newsy, służą chyba wymianie poglądów. Tak, powinny być one
  formułowane poprawną polszczyzną.
  ===
> Od pewnego czasu - po
> przeczytaniu duzej ilosci korespondencji elektonicznej - nie wiem jak sie
> poprawnie pisze niektore wyrazy po polsku!
  ===
  Odnoszę podobne wrażenie. I (w swoim przypadku) oceniam, że przyczyną
  jest czytanie listów _bez_ polskich liter...
  ===
> Do tego ten dziwaczny sposob
> wyrazania swoich uczuc w listach: :-) lub :-( i inne takie!
  ===
  Jest to oczywiście pewien element folkloru amerykańskiego. Ale, czy
  podczas rozmowy nie używasz mimiki i intonacji głosu do przekazania
  pewnych dodatkowych treści? E-mail (newsy) stara się być "żywym" medium
  komunikacji, a tekst pisany takim medium nie jest (i normalne w tym
  miejscu narysowałbym[1] "kwaśną buźkę", a tak muszę napisać) a szkoda.
  ===
> [...] Moze byc bez polskich znakow.
  ===
  Protestuję!

  Do dodania mam jeszcze kilka uwag (w kwestii meritum):
  - zdarzają się równierz dyslektycy i albo ich wystrzelamy albo polubimy
    (wszyscy, oczywiście wyczuli uśmiech w moim głosie);
  - dopuszczam pisanie bez polskich (w warunkach jak opisałeś), ale jeżeli
    chodzi o czytanie - to warto używać takiego programu pocztowego
    (newsowego), który pozwoli w miarę możliwości ogonki odfiltrować lub
    zamienić na coś innego, a nie zgłaszać pretensje (jak to się czasami
    jeszcze zdarza);

  Poza tematami poruszonymi przez Marka postuluję:
  - myślenie przed wysłaniem czegokolwiek,
  - pisanie krótkimi, jasnymi zdaniami; oddzielanie poszczególnych myśli
    pustą linią[2]
  - kasowanie "zbędnych" fragmentów wypowiedzi przedmówcy (jeżeli do nich
    się nie ustosunkowywujemy);
  - patrzenie na jakie grupy "pójdzie" nasz artykuł[3]

  Pozdrawiam serdecznie
  Wojtek

  [1] Tomku, dobrze?
  [2] Ci głupi amerykanie po kropce kończącej zdanie dają zwykle większy
      odstęp. Ułatwia to "szybkie" czytanie tekstów, gdyż pozwala ocom na
      przeskoczenia do miejsca, gdzie zaczyna się następne zdanie (być
      może ciekawsze).
  [3] Nawiązuję tu do ostatnich listów na POLIPie; zamiast machnąć ręką na
      głupi list (na newsach oryginał został i tak wykasowany) słali
      niemądre wypowiedzi na kilkanaście grup...